De verzamelde Nederlandse theatercritici belonen de initiatiefnemers van de Podiumpas vanwege het enorme doorzettingsvermogen en de gestage opbouw van deze ‘museumkaart’ voor de podiumkunsten, die volgens de critici alleen maar voordelen kent voor de hele theatersector.
Nieuws
‘De dorpsgek van vroeger vond niemand eng. Maar een verward iemand op straat verkeert in een isolement. Ik zou graag willen dat mensen met een afwijking er gewoon bij horen. Zijn psychisch zieken niet eigenlijk een soort kanaries in de kolenmijn?’ Theatermaker Anna Schoen van Theatergroep Echo kreeg een burn out en raakte depressief.
Theatermaker Raymi Sambo gaat in gesprek met critici Marijn Lems van NRC en Jos Schuring van Scènes over de voorstelling 1000 aanslagen op de Obama’s. Maarten Verhoef (Artez) modereert het gesprek. Het debat vindt plaats in Theater De Richel, het nieuwe onderkomen van de Theatertroep aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal.
De papieren uitgave van theatermagazine Scènes, het enige Nederlandse publieksblad over theater, stopt. Het laatste nummer is eind augustus verschenen. Maar de samenwerking tussen Scènes theatermagazine en uitgever Theater.nl stopt niet.
Gisteravond zijn in Diligentia in Den Haag de cabaretprijzen uitgereikt. Dit zijn de winnaars in de drie categorieën.
Gisteravond zijn tijdens het Gala van het Nederlands Theater de VSCD Toneelprijzen uitgereikt. Er zijn drie Theo d’ Ors uitgereikt, in de categorieën dragende rol, bijdragende rol en grensverleggende podiumprestatie. De prijs voor ‘de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol’ ging naar Maria Kraakman voor haar rol in Prima Facie.
Als aan het slot koningin Wilhelmina aan Erik Hazelhof Roelzema vraagt of ze niet gefaald heeft als oorlogskoningin, antwoordt deze dat de joden zich te weinig gesteund hebben gevoeld. Het is de meest opvallende ingreep in deze vernieuwde versie van de meest succesvolle musical ooit in Nederland.
Onlangs sprak Dolf Jansen in Den Haag tijdens een reddingsactie voor Diligentia. Dit waren zijn vlammende woorden.
Ons septembernummer is boordevol. Diederik Ebbinge vertelt uitgebreid over het maken van de grote musical Onze Jordaan, maar ook waarom hij geen satire meer wil doen: ‘De samenleving is zo enorm gepolariseerd. De mensen die zo’n programma geweldig vinden, vinden je dan nog leuker, maar het publiek dat je een lul vindt, vindt je dan een nog grotere lul.
‘Bedankt voor uw steun, vooral hier.’ Actrice Trudy Klever spreekt het publiek kort toe na afloop van Wind, geënsceneerd in een koeienstal op een boerderij in Onnen in de gemeente Groningen.
Dit jaar wordt voor de vierde keer een theaterfestijn op touw gezet rond Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij in Nederland. Vooral theaters in de Randstad melden zich met mooie plannen, maar Marisa Monsanto, voorzitter van Theater voor Keti Koti, heeft er alle vertrouwen in dat het op termijn een breed landelijk gedragen festival zal worden.
In de traditie van eerdere grootste locatie voorstellingen zoals Grutte Pier en Drentse Bluesopera speelt het nomadische Drentse theatergezelschap Peergroup dit keer Atropos. De titel verwijst naar de Griekse schikgodin die levensdraden doorknipte als de tijd van van leven om was.