Voor een heerlijke avond ongedwongen lachen zit je goed bij Lubach, foto: Merlijn Doomernik
3.5

Comedy Tour! - Arjen Lubach

Veel grappen, weinig nieuwe inzichten

28 december in Stadsschouwburg Groningen

Tournee van 7 april t/m 29 juni 2024.

“Dit is het allermooiste publiek.” Arjen Lubach trapt af met het bezingen van de aanwezige bezoekers, inclusief een soort ‘kiss cam’ die het publiek filmt, en heeft op deze manier de toeschouwers meteen in zijn zak zitten. Gedurende de show weet hij de goede, ongedwongen sfeer vast te houden en heeft hij de lachers op zijn hand.

Verwacht geen televieie in het theater. Op het scherpe nummer Dit is mijn Nederland na, waarin hij de hypocrisie van ‘eigen volk eerst’-zeggers op de hak neemt, behandelt de comedian in Comedy Tour! geen veelomvattende onderwerpen. Ja, jij stipt zijn – en onze – verslaving aan telefoon en sociale media aan, inclusief een grappig filmpje waarbij het lijkt of wij op het scherm live zien wat hij op zijn telefoon aan het doen is, maar tot nieuwe inzichten komt hij niet.

Wel meer thema’s in de show lijken wat achterhaald; Forumland, het gedroomde land van Thierry Baudet, is inmiddels toch wel een onderwerp dat we achter ons hebben gelaten. Ook Lubachs aversie tegen religie kennen we inmiddels wel. Het verhaaltje dat daar in Comedy Tour! omheen zit – in zijn strengchristelijke jeugd bracht hij met een vriendinnetje een haramvrij-gemaakt kerstpakket langs bij het eerste moslimgezin in hun dorp – voegt daar niets nieuws aan toe. Jammer, wat Lubach toont volop aan dat er meer in had gezeten: niet alleen met het Dit is Nederland-nummer, maar ook met zijn grote improvisatietalent. Zijn interactie met het publiek, daarop voortbordurende improvisaties en zijn voorbereide grappen zijn echt van hoog niveau. Bijna continu klinkt dan ook gelach in de zaal.

Voor een heerlijke avond ongedwongen lachen zit je dan ook goed bij Lubach. En natuurlijk hoeft een cabaretier niet per se een maatschappelijk relevante boodschap te hebben. Maar gezien de balletjes die Lubach opgooit en het engagement dat we van hem kennen, was dat van hem toch wel iets meer te verwachten geweest.