4

Stortvloed aan uiteenlopende beelden in Henry van Scapino

Een groep van zestien dansers vult het lege grijze speelvlak voortdurend in telkens wisselende formaties. Henry opent met een korte solo terwijl verspreid over de dansvloer dansers over elkaar heen in verschillende groepjes verspreid liggen.

Itamar Serussi (37) is sinds 2014 huischoreograaf van Scapino. Een van hun vorige huischoreografen, Marco Goecke, werd weggekocht door het Nederlands Dans Theater. Van Serussi wordt beweerd dat als Scapino hem niet had ingelijfd, hij vertokken zou zijn naar het buitenland. Bij Scapino maakte hij eerder Wolf dat juichend is ontvangen. Henry is zijn eerste avondvullende choreografie.

In Henry gaan continu dansers op en af. Soms is er slechts minimale beweging van vier dansers op het achtertoneel en even later is het hele speelvlak weer bezit van de groep van zestien dansers om snel daarna ruimte te bieden aan weer een andere solo of een kort duet. De stortvloed aan uiteenlopende beelden is overrompelend. Je komt ogen te kort. De bewegingen variëren al evenzeer. Gracieus, krijgshaftig, teder, zwaaiend, springend en spannend bewegende lichaamsdelen zoals een scène waarin een danser imponeert met alleen zijn rug.

Serussi zegt Henry gemaakt hebben aan de hand van zijn persoonlijke verleden. Zal best, maar een verhaal is in deze ruim een uur durende choreografie niet makkelijk te ontdekken. Dat is niet erg want de dansers blijven komen en gaan en boeien bijna de volledige voorstelling wat op zich ook een prestatie is.

De muziek van Richard Kruysdijk is een stuwende soundscape die hoorbaar zijn wortels heeft in de symfonische rock van de vroege jaren zeventig. Mooi is de afwisseling in sfeer en tempo. Halverwege last Serussi ruimte in voor stilte en laat hij ook de lege dansvloer van sfeer veranderen met simpele, doch effectieve ingrepen in belichting. Met weinig middelen weet Serusi zo een rijk amalgaam van sferen op te roepen.

Henry van Scapinoballet Rotterdam, gezien op 8 oktober in de Rotterdamse Schouwburg. Tournee t/m 19 december.