Het decor met schuivende panelen en ook verticaal bewegende delen is een lust voor het oog
3.5

The Bodygaurd - Stage Entertainment

Perfect entertainment ondanks slordig script

16 april 2023, Beatrix Theater, Utrecht

27 augustus

Acht jaar na de eerste Nederlandse première van de musical naar de succesfilm uit 1992 met Whitney Houston en Kevin Costner, is er een herneming van The Bodyguard. De Nederlandse makers zitten vast aan een slordig script waarbij vooral het slot veel te snel wordt afgewikkeld. Toch is The Bodyguard een fijne voorstelling, want de lekker gelikte show is wel perfect entertainment door de uiterst flitsende aankleding en de goede cast met Nyassa Alberta als stralend middelpunt.

Spektakel is een belangrijke speler in The Bodyguard. Dat begint al gelijk met Queen of the night dat weliswaar door het ensemble niet vlekkeloos is gezongen maar wel imponeert door de zang van hoofdrolspeler Alberta, maar ook door overdonderende lichteffecten. De fraaie projecties zijn zo goed uitgevoerd dat je ze nauwelijks van echte decorstukken kunt onderscheiden.

Carline Brouwer tekent voor de spelregie en die is goed hoewel de bijrollen beter hadden gekund, maar het ensemble is sterk en de hoofdrollen ook.  Tarikh Jansen is een sympathieke, naturel spelende Frank Farmer als bodyguard die met gemak opgewassen lijkt tegen de nukken van zijn opdrachtgever, superster Rachel Marron die in zeer goede handen is bij Alberta. Nurlaila Karim, net als Alberta ook te zien in Tina, geeft een fijne vertolking aan de rol van Niki, de zus van Rachel. Ki-Yeann Wijnaldum (12) is Marrons dochter Fletcher bij de première. Dat deed ze met veel lef waarbij Wijnaldum ook uitstekend danste.

Het decor met schuivende panelen, verticaal bewegende delen, sterke video en dus al die prachtige projecties is een lust voor het oog en speelt een hoofdrol in dit niet zo sterke, maar wel amusante verhaal. De muziek is inmiddels klassiek en wordt merendeels vlekkeloos gespeeld en gezongen. Dat het script wat rammelt staat een heerlijke musical-avond niet in de weg.