magisch-realistisch sprookje waarbij een klaslokaal een bos wordt of een catwalk, foto: Kamerich&Budwilowiwtz/EYES
4

Juffenballet - BonteHond en Maas Theater & Dans

Overweldigend totaaltheater met fenomenale juffen

Henri Drost

Gezien op: 

26 januari in KAF Almere

Te zien t/m: 

29 april

Een klas zes+jarigen en hun ouders negentig minuten bij de les houden onmogelijk? Welnee, bewijzen BonteHond en Maas. En ze doen dat niet in een klein klasje, maar in de grote zaal. Goed, je moet ze halverwege even allemaal laten opstaan om wat te springen, maar niet te lang natuurlijk, en vooral niet met handschoentjes benaderen, want ‘Slechte ouders maken slechte kinderen!’ en ‘Jullie in de zaal: opgroeien nu!’

In haar bewerking van Lampje maakte Moniek Merkx een groot verhaal tastbaar. Letterlijk: door de vele locaties uit het boek in de voorstelling te vatten in een maquette. In Juffenballet doet zij samen met René Geerlings precies het tegenovergestelde. Een blik achter de schermen van een school explodeert in een magisch-realistisch sprookje waarbij een klaslokaal verandert in een bos, een lege vlakte, een catwalk en een benauwende verzameling hokjes waaraan geen ontsnappen mogelijk lijkt.
Juffen blijken daarbij niet wezenlijk anders dan de kinderen – of hun ouders. Je hebt de angstige meeloper die zich het liefst achter regeltjes verschuilt. De gemene juf die de baas wil spelen. De juf die alleen maar met zichzelf bezig is. De juf die er graag bij wil horen maar eigenlijk heel aardig is. En natuurlijk de onzekere nieuwkomer, de stage-juf, die hier de heldin van het verhaal wordt.

Kinderen herkennen in de juffen zo niet alleen de verschillende juffen (en meesters) van hun school, maar vooral ook hun klasgenootjes. Ouders zien niet alleen zo’n beetje alle varianten van collega’s waarmee zij werken, maar ook de verschillende lesmethoden waaruit je als ouders moet kiezen en die onherroepelijk tot keuzestress leiden. En wie in het onderwijs werkzaam is, herkent ongetwijfeld de interne strijd tussen idealisme en regeltjesdwang, tussen ‘21st century skills’ en ruimte voor zelfontplooiing. Tegelijkertijd toont de hele voorstelling een ultiem coming of age-verhaal met de opbeurende boodschap: ‘Ik kan het, ik durf het, ik wil het, ik doe het.’

Merkx en Geerlings stoeien gulzig met genres en schuwen daarbij de komische uitvergroting of het nadrukkelijk spelen op de zaal niet. Met een powerballad die niet zou misstaan in een grote musical, de meest klassieke goochelact denkbaar, een heerlijk over de top showballet compleet met veren, een Marvel Comics-achtig juffengevecht en vele, vele decorwisselingen die samen de seizoenswisselingen tonen. Knipogen naar zowel opera (het vrijmetselaarsritueel van Die Zauberflöte), Harry Potter en Game of Thrones – ‘Winter is coming’ – ontbreken evenmin.

Het resulteert in overweldigend totaaltheater. Aan fenomenale juffen (m/v) ook geen gebrek. Want wat zijn de dansende acteurs en zingende dansers stuk voor stuk ijzersterk. Er één naar voren schuiven? Dat zou oneerlijk zijn, ook al hebben we zojuist geleerd: ‘School is een slagveld, onthoud dat kinderen!’ Manon Nieuweboer, Serano Pinas, Isabelle Houdtzagers, Roosmarijn Luyten, Sabrina NaberMacnack, Luuk Weers, Katarzyna Sitarz en Yulia Kalinchenko vormen samen een gedroomde klas, eh.. cast in een voorstelling die moeiteloos genre- en leeftijdsaanduidingen overstijgt.

Meer weten

Genre: