Nieuwsgierig makend debuut van Eline Arbo
3

Het lijden van de jonge Werther - Toneelschuur Producties

23 september 2017

19 oktober 2017

De jonge theatermaker Eline Arbo debuteert bij Toneelschuur Producties met een eigen bewerking van Het lijden van de jonge Werther van Goethe. Dat ze mooi kan regisseren is direct duidelijk. Het spel van de jonge cast is een groot genot. Toch is de voorstelling niet in balans. Pas na ruim een half uur gaat het verhaal echt leven.

Nieuwsgierig makend debuut van Eline ArboGoethe schreef zijn liefdesverhaal in een brievenroman en die vorm blijft gehandhaafd in de toneelbewerking. Werther opent met een lofzang op de natuur. In dit eerste deel van de voorstelling zijn ook enkele te hard dreunende muzikale intermezzo’s opgenomen die vooral aanvoelen als een stijlbreuk met de literaire inhoud. Pas als de liefde voor Lotte ontstaat begint de voorstelling te prikkelen. De dialogen worden scherper en het verhaal krijgt meer diepgang. Lotte is met Albert met wie Werther ook bevriend raakt. Werther negeert lange tijd het feit dat Lotte zijn liefde niet beantwoordt en toont zich een dweepzieke jongeling. Als Lotte trouwt met Albert kiest Werther voor zelfmoord.

De 23-jarige Victor IJdens die eerder schitterde in een prachtbewerking van Tenesse Willams Streecar named desire in regie van Marijn Graven, speelt met verve de rol van Werther. Ook Sander Plukaard en Dieuwertje Dir zijn fijn op dreef. Alle drie zijn het veelzijdige spelers die ook muzikaal sterk uit de voeten kunnen. Fraai is het stemmig gezongen Schön ist die jugend, sie kommt ncht mehr, een Duits volksliedje uit de 19e eeuw. IJdens en Dir zingen ook elk een fraai nummer aan de piano. Ook daarin schuilt een groot contrast met het eerste deel van de voorstelling. Prachtig en erg grappig is de scène waarin het drietal in twee rode hartvormige zwembanden aan elkaar vast zitten.

Het is gissen naar de motieven van Arbo om de voorstelling zo op te bouwen. Uit het tweede deel van Het lijden van de jonge Werther blijkt onmiskenbaar dat zij veel talent heeft. De geëngageerde Arbo gaat natuurlijk nog meer voorstellingen maken in Haarlem. Zo gaat dat bij Toneelschuur Porducties. Dit debuut maakt me toch wel erg nieuwsgierig naar nieuw werk.

Te zien t/m 19 oktober