Kleinsma krijgt volop gelegenheid om haar kwaliteiten te etaleren; foto: Set vexy
3

De hospita - MediaLane, oa: Simone Kleinsma en Paul Groot

Leuke vondsten in lange zit

4 december, DeLaMar Theater, Amsterdam

6 april 2024

Een nieuw gemaakte Nederlandse musical! Joop van den Ende bedacht een cadeau voor een van zijn grote sterren, Simone Kleinsma. Zij krijgt volop gelegenheid om haar kwaliteiten te etaleren en doet dat uitstekend. Ook Paul Groot is fijn om te zien. Toch is De Hospita niet helemaal geworden wat ik had gehoopt.

Vanden Ende vroeg Dick van den Heuvel voor het script en dat zit vol met leuke, maar soms ook platte en flauwe grappen. Kleinsma speelt Madeleine Coutard, ooit een eenvoudige vrouw die met haar echtgenoot gaat wonen in Parijs, waar ze geniet van theater en chansons. In Amsterdam wordt zij een revuester. Tientallen jaren later leeft ze samen met Kimono (Paul Groot) een kostuumontwerper die zijn vriend verloor aan aids. De twee hebben een platonische relatie. Om de huur te kunnen betalen nemen ze drie studenten in huis, (Sara Afiba, Desi van Doeveren en Rick Bok) Opeens gaat het gesprek over gendernormen en klimaatproblemen, zij het dat die slechts vluchtig aangestipt worden.

De muziek grijpt deels terug op Coutards verleden met vertaalde Franse chansons waarvoor gelukkig geen bekende hits worden gebruikt. Daarmee is deze voorstelling ook een ode aan de Parijse revue en dat is mooi gevonden. De muziek is echter niet bijzonder. Het ensemble speelt niet slecht maar klinkt als dertien in een dozijn en de composities verrassen nooit. Gelukkig zijn daar Paul Groot en Simone Kleinsma. Zij doen wat hen verwacht mag worden. Hun vakmanschap is een genot voor ogen en oren. Maar als Kleinsma een grappige verwijzing maakt naar haar recente rol in Sweeney Todd voel ik opeens hoe schraal De hospita is. De kloof tussen jong en oud is mooi bedacht maar de invulling clichématig. De jongeren zijn te braaf en Madeleine en Kimono zijn toch vooral de beterweters. Het verhaal sleept zich te lang voort waardoor de spanning wegzakt.

Het is teleurstellend dat deze spiksplinternieuwe musical met aardige vondsten en goede vocalisten uiteindelijk een lange zit is die maar matig bevredigt. Zeker voor Simone Kleinsma die op haar 65e weliswaar mag schitteren, maar dat moet doen in een musical die niet erg opwindend is. Misschien lonkt De hospita te opzichtig naar een heel groot publiek. Het is goed gemaakt entertainment, maar toch wat pover.