Hans Peter Janssens en Simone Kleinsma stelen de show. Foto: Set Vexy
3.5

Sweeney Todd: The demon barber of Fleet Street – MediaLane/DeLaMar.

IJzersterke cast in vernieuwde Sweeney Todd

21 april 2023 in DeLaMar in Amsterdam

21 mei in DeLaMar (en van 10 t/m 14 mei in Nieuwe Luxor Rotterdam

Een baksteen als pasteitje, een glasscherf als scheermes en zand als deeg: de door MediaLane vernieuwde versie van Sweeney Tood: The demon of Fleet Street speelt zich af in de grauwe, ruwe omgeving van een gevangenis. Hier voeren de gevangenen het verhaal van de duivelse barbier op. Het waarom van deze enscenering in regie van Frank van Laecke blijft onduidelijk, maar het is genieten van de sterke cast en de prachtige muziek van Stephen Sondheim.

Na vijftien jaar ballingschap keert barbier Benjamin Barker (Hans Peter Janssens) onder het pseudoniem Sweeney Todd terug naar Londen. Hij zint op wraak op rechter Turpin, die het toentertijd op zijn vrouw voorzien had en Barker ten onrechte veroordeelde.  Inmiddels is Turpin voogd van Barkers dochter Johanna, die hij verschrikkelijk behandelt. Samen met bakkersvrouw Mrs. Lovett (Simone Kleinsma) bedenkt Barker een plan, waarin niet alleen Turpin, maar heel Londen niet meer veilig is: zij bakt pasteitjes van de klanten die hij vermoordt. Deze pasteitjes gaan als warme broodjes over de toonbank, maar uiteindelijk wordt het geheim ontdekt…

Het duurt even voor je in het verhaal zit, ook omdat je je blijft afvragen of de spelers gevangenen zijn die een musical naspelen, of dat het anders in elkaar steekt. Hier kom je gedurende de hele voorstelling helaas niet achter. Gaandeweg word je echter overrompeld door het ijzersterke spel en zang van de gehele cast, en verdwijnt deze vraag naar de achtergrond. Wel werd ik meer meegesleept door de OpusOne-versie van Sweeney Todd uit 2016. Dit zal deels komen door het in deze vernieuwde versie zelf moeten invullen van hoe bijvoorbeeld de bakkerij en de pasteitjes eruitzien, en de uniforme kostuums die de spelers dragen. Ook wordt Todd in de huidige versie niet neergezet als een man waar de wraakzucht en bloeddorstigheid van afspat, waardoor je minder zijn gewelddadige handelingen begrijpt.

Desondanks zet Janssens een Sweeney Todd met een geweldige zang en lichaamstaal neer, vooral in de scène waarin de rechter net aan een wanhopige Todd ontglipt is. Hij doet dan ook nauwelijks onder voor Simone Kleinsma, die de show steelt met haar expressie, timing, zang en humor. Haar rol geeft de voorstelling de broodnodige luchtigheid. Haar spel met de kwetsbare aangewaaide hulp Tobias (Samir Hassan) is prachtig, vooral tijdens het nummer Als ik bij je ben. Hassan speelt een innemende Tobias, die het publiek snel voor zich inneemt. Maar bovenal verdient de gehele cast én het waanzinnige live-orkest onder leiding van Jeroen Sleyfer een groot compliment voor deze vertolking van Sweeney Todd.