Maria Kraakman mag uitpakken en doet dat met verve: foto: Fabian Calis
4.5

Prima Facie - Internationaal Theater Amsterdam

IJzersterk toneel dat tot nadenken stemt

3 december, Toneelschuur Haarlem

13 april 2024

Als een bloeddorstige leeuwin benadert advocaat Tessa Ensler haar opponenten. Ze verdedigt succesvol zedendelinquenten en schept daar een groot genoegen in. De sterke tekst van Suzie Miller is bij regisseur Eline Arbo en acteur Maria Kraakman in zeer goede handen.

Prima Facie is een solo die op West End enorme successen vierde en in de zomermaanden in Nederlandse bioscopen was te zien. Het script van de Australische Suzie Miller zit knap in elkaar. Ensler verhaalt over haar onwrikbare geloof in het juridische systeem en legt haarfijn uit hoe sluw ze in een verhoor te werk gaat. Ze geeft wat mee met het slachtoffer, praat geruststellend, toont begrip en verandert langzaam zeer subtiel naar het zaaien van twijfel waarna de inconsistenties bij het slachtoffer volgen en de leeuwin haar prooi verscheurt.

Ensler gaat met een collega naar bed die haar bij een tweede ontmoeting verkracht. 782 dagen later is de zitting en nu zijn de rollen omgedraaid. Tot haar grote ontsteltenis constateert ze dat de rechtspraak toch niet zo werkt als ze dacht. De uitkomst van het verhaal staat reeds in de publiciteitstekst maar dat staat een prachtige toneelavond geenszins in de weg.

Kraakman mag uitpakken en doet dat met verve. Zij toont zich een meester in de beheersing van haar zeer fysieke speelstijl. De overgang van de zelfverzekerde in alles supeieure vrouw naar een kwetsbaar slachtoffer is uitermate geloofwaardig gespeeld. De regie van Arbo is op een fraaie wijze sober en zeer effectief met een verrassend, prachtig doch eenvoudig toneelbeeld van twee verrijdbare meubelstukken, tegen een achtergrond van teksten op aviertjes die als wasgoed op het achtertoneel hangen.

Het belang van deze voorstelling kan moeilijk overschat worden. De bewijslast in een verkrachtingszaak is vaak zeer complex. Het zogenaamde victim blaming ‘Je hebt hem toch zelf bij jou thuis uitgenodigd?' en "Jij had toch ook zin in seks?’ speelt in Prima Facie ook op. Het is een van de redenen waarom de rechtspraak vaak wordt gezien als in het voordeel van mannen. In een tijd waarin de wereld nog steeds rechtser wordt en de gelijke behandeling van mannen en vrouwen weer meer onder druk komt te staan, kan deze voorstelling vooral voor mannen verrassend zijn. Prima Facie is ijzersterk toneel dat tot nadenken stemt.