Frank-N-Furter (Sven Ratzke-liggend) als onbetwiste koning van de lust, foto: Roy Beusker
4

Rocky Horror Show - De Graaf en Cornelissen

Heerlijk uitzinnige show

29 juli 2021, Stadsschouwburg Amsterdam

8 december 2021

Wat een feest, deze Rocky Horror Show. Geen anderhalvemeter-treurigheid, dankzij qr-codes zat de Amsterdamse Stadsschouwburg bomvol. Onder het publiek vooral veel mannenduo’s, sommige feestelijk uitgedost met opzichtige make up en ‘kinky boots.’

De film en de musical Rocky Horror Show kent in Engeland en Amerika al tientallen jaren een cultstatus, maar bleef in Nederland tamelijk onbekend. De Rocky Horror Show is het verhaal over het brave, net verloofde stel Brad en Janet (Esmée Dekker en Samir Hassan). Door autopech komen ze terecht in een oud landhuis, hier door decorontwerper Eric van der Palen vormgegeven als een vervallen theater. Daar maken ze kennis met dokter Frank-N-Furter (Sven Ratzke), een geile Frankensteinachtige transseksueel die op tirannieke wijze heerst over zijn dienaren die hem vooral erotisch behagen. Nadat hij Eddie met een kettingzaag heeft vermoord creëert hij seksbom Rocky (Yoran de Bont). Wat volgt is een hilarisch orgie-achtig geheel in lijn met het befaamde credo van deze voorstelling: Don’t dream it, be it. Het jonge onervaren stel lijkt uiteindelijk aangenaam verrast door de avontuurlijke seks, met Frank-N-Furter als onbetwiste koning van de lust.

De Rocky Horror Show is een ode en parodie tegelijk aan horror, science fiction en B-films. Het begint met Science fiction/Double feature gezongen door Magenta (Ellen Pieters), ondersteund door oude filmbeelden. Niet lang daarna klinkt Let’s do the time warp again, in de encore volop meegedanst door het publiek. De vertaling van Jeremy Baker maakt handig gebruik van de veelzijdigheid van rasperformer Ratzke die helemaal in zijn element is in deze rol en met prachtige termen smijt zoals Schmüsekätzchen als hij zich vermaakt met Janet. De muziek van de band van Ratzke is lekker stuwend en opzwepend.

Rocky Horror Show is befaamd om de publieksparticipatie. Het vaak meezingende publiek maakt deze première tot een uitbundige belevenis met oplichtende telefoontjes en als Frank-N-Furter een feesthoedje opzet doen tientallen toeschouwers dat ook. Martin Michel regisseerde een snelle feestelijke show die evenwel na de pauze minder vaart heeft. Maar het blijft altijd lekker uitzinnig, waarbij verteller Erik Brey een fraai contrast vormt met de extravagantie.

De Stadsschouwburg startte vorig jaar een mooie traditie door in de Pride Week de zichtbaarheid van de LHBTIQ+ gemeenschap ook in het theater te vergroten. Met deze zeer geslaagde Rocky Horror Show van producent De Graaf & Cornelissen maakten zij dit jaar een uitstekende keuze.