Yara Alink en Kees Boot, foto: Annemieke van der Togt
4

Liefdesles - Hummelinck Stuurman / Dam & Ko

Heerlijk toneel met originele plotwendingen

5 oktober, Stadsschouwburg Haarlem

31 januari 2021

Terwijl de tweede golf de theatersector hard raakt, zijn er ook mooie premières die soms zwaar door corona getekend zijn, zoals de voorstelling Liefdesles die het levenslicht zag omdat de makers hun nek uitstaken.

Liefdesles begint met psychiater Marcel (Kees Boot) die tot de zaal spreekt en ons vertelt over zijn vrouw, huwelijkstherapeut Madeleine (Yara Alink) met wie hij zeven jaar geleden trouwde en van wie hij nu gaat scheiden. Direct daarna zien we Charlotte (Nhung Dam) bij de psychiater en in de scène daarna zien we de mislukte kunstschilder Bas (Stefan Rokebrand) bij de huwelijkstherapeut. Het is grappig dat in beide ontmoetingen vooral de cliënt de vragen stelt, niet de hulpverlener. Ongewoon ook. Maar niets is gewoon in dit verhaal.

Waarom komen deze cliënten bij de hulpverleners? Hebben de twee eigenlijk wel hulp nodig? En hebben de man en de vrouw eigenlijk wel iets met elkaar te maken of niet? Het is aangenaam dat we daarover lang in het ongewisse blijven. Pas over de helft wordt het een en ander duidelijk, maar dan nog blijf je als kijker met vragen zitten. Zo blijft het spannend. Regisseur Koos Terpstra en actrice Nhung Dam schreven samen Liefdesles, de opvolger van Hartstocht een thriller uit 2016. Terpstra noemde dit stuk een mix van Agathie Christie en Harold Pinter en daar is veel voor te zeggen, zij het dat de mysteries bij Pinter vaak ongrijpbaar zijn en dat is in Liefdesles net even anders. Maar dat weet je pas aan het eind. Dat is een sterke overeenkomst met Hartstocht dat net als Liefdesles verrast door originele plotwendingen.

Met alleen een bank en een paar stoeltjes is de aankleding van Liefdesles uiterst sober. Dat is niet zo vreemd. Immers, toen producent Hummelinck Stuurman dit voorjaar de productie wilde annuleren, besloten acteurs en regisseur zelf financieel risico te dragen, waardoor Liefdesles, ook dankzij latere bijdragen van het Kick Start Fonds, alsnog zondag zijn première beleefde. Het wel erg povere decor stoort echter geen moment, want de dialogen zijn intelligent geschreven, goed geacteerd, komisch en lekker snel geregisseerd. Liefdesles is heerlijk toneel waarbij de aandacht geen moment verslapt en je voortdurend in opperste concentratie blijft kijken.