Kostelijke voorstelling op waarbij vooral de vlotte teksten opvallen, foto: Joris van Bennekom
4

Mozarts Zauberflöte – The Next Generation - Theateralliantie & OPERA2DAY

Fijne cross-over tussen musical en opera

17 juni 2023 Amare, Den Haag

3 december 2023

Een klassiek verhaal moderniseren kan toneelreus Theu Boermans als geen ander en dat hij met muziek goed uit de voeten kan, bewees hij al ruimschooots, onder meer in Soldaat van Oranje en in Amadeus. Die ervaring zie je terug in deze Zauberflöte die hij met een jonge cast maakte samen met Opera2Day, dat patent heeft op inventieve innovaties in de opera.

Regisseurs Boermans maakte met tekstschrijver Frans van Deursen een radicale bewerking van Mozarts opera waarin bij aanvang een Trump-achtige machthebber dood gaat en Sarastro de macht overneemt. Mozarts Zauberflöte – the next generation wordt bevolkt wordt door populisten, nare oude rechtse mannen. Voor jongeren, vrouwen, laat staan nieuwe Nederlanders, is hier geen ruimte. De jongeren en wat feministen gaan de strijd aan met als inzet gelijke kansen voor iedereen en een toekomstbestendige planeet.

Het levert een kostelijke voorstelling op waarbij vooral de vlotte teksten opvallen. De aankleding is hier en daar spectaculair en de kostumering is gaaf. Heel goed op dreef zijn de merendeels jonge spelers, vooral Sofia Ferri, Roman Brasser en Jasper van Hofwegen indruk maken met spel maar ook met hun vocale kwaliteiten. Het Grammy Award-winnende ensemble LUDWIG, gedirigeerd oor Hernán Schvartzman laat vanaf het begin de tijdloze muziek van Mozart klinken zoals dat moet: feestelijk zwierig en zeer uitnodigend. De makers zijn er heel goed in geslaagd om dit overbekende verhaal aantrekkelijk naar het nu te halen zonder dat het heel erg plat wordt, nou ja.. een beetje plat is het soms wel, maar dat is typisch Boermans en blijft gelukkig spaarzaam gedoseerd. Deze Zauberflöte is knap en liefdevol gemaakt en met zijn fijne cross-over tussen musical en opera vooral heel erg origineel.