Barbara Raatgever
4

De man die elke dag de krant van gister krijgt en er nu genoeg van heeft! -De Theatertroep

Een daverende, dolle bende met dubbele lagen.

29 september 2022, Frascati, Amsterdam

30 november 2022

Ook nu weer begint de voorstelling voordat de voorstelling begint als acteur Patrick Duijtshoff voor het gordijn vertelt dat de Theatertroep veel geld wil verdienen en daarom voortaan musical maakt. Duijtshoff belooft alles wat je daarbij kunt bedenken, dus ook showballetjes en liedjes. De man die elke dag de krant van gister krijgt en er nu genoeg van heeft! is dan ook een daverende, dolle bende met dubbele lagen.

Het begint met een buurtbarbecue waarbij al snel opvalt dat Wil, het personage van diezelfde Duijtshoff model staat voor de populistische politicus, daartoe aangezet door zijn vrouw, een verwijzing naar Macbeth. In een doldrieste vertelling gaat het vervolgens ook over nepnieuws, media en de behoefte aan zondebokken die hier gevonden worden bij bejaarden wat goed is voor een hilarische versie van Ouwe lullen moeten weg van Koot en Bie. Maar ook Yesterday van The Beatles en de Dodenrit van Drs P worden fraai door de mangel gehaald op een wijze die doet denken aan het werk van Don Duyns en Pieter Kramer.

De satirische tekst van scenarioschrijvers Matthijs Bockting en Eva M.C. Zanen is aangenaam absurd. Het acteren gaat als vanouds gepaard met een enorme spelvreugde zien en ook toont het ensemble wederom een grote liefde voor theatergeschiedenis. Citaten uit de toneelliteratuur worden moeiteloos geïncorporeerd in de losse speelstijl die gedrenkt is in de bijna vergeten stijl van het vaudeville, met een fijn gebruik van gordijnen.

Mooi is ook het spelen van Kyrian Esser, de man die elke dag de krant van gister leest, vooral vanwege de kruiswoordpuzzel. Er zijn van die acteurs die heel veel kunnen, maar dat niet altijd laten zien. Esser is er zo een. In de vele voorstellingen die ik van de Theatertroep zag, viel hij niet vaak enorm op, met uitzondering van Love for love. In deze nieuwste voorstelling speelt hij een onopvallende rol die enorm opvalt. Dat komt door zijn personage maar ook door hoe hij dat speelt. Tom Kroes (nee niet Cruise) staat model voor de doorsnee burgerman die geen bestaan leidt waar je jaloers op hoeft te zijn. Esser geeft deze sukkelige man prachtig gestalte en doet dat met een fabelachtige techniek en zonder ijdelheid. Schitterend om te zien.