Van der Horst geeft verdieoing aan Nhung Dam wordt opgetild door Erik van der Horst, foto: Bart Grietens
3.5

Nhung geeft zich bloot - Nhung Dam met Erik van der Horst

Dam en Van der Horst zijn een goed duo

16 december in De La Mar West, Amsterdam

26 april 2024

Dat Nhung Dam een multitalent is, wisten we al, maar dat ze ook kan zingen, is nieuw. In Nhung geeft zich bloot is musicus en acteur Erik van der Horst -bekend van Orkater en componist van de Cruyff-musical- prominent aanwezig. Zijn muziek tilt de voorstelling op en zijn teksten geven verdieping aan haar levensverhaal.

Dam werd geboren in 1984 in Groningen, haar ouders waren Vietnamese bootvluchtelingen. Haar jeugd noemt ze armoedig en kut. Ze werd nooit voor vol aangezien en vaak poepchinees genoemd. Met veel talent, ijver en doorzettingsvermogen is Dam de succesvolle kunstenaar geworden die ze nu is. Ze schreef twee romans, maakte solovoorstellingen, acteerde in verschillende toneelstukken als Hartstocht en De Bananengeneratie en was te zien in tv-series als Dertigers, Hendrik Groen, KLEM, Flikken Maastricht en Koefnoen.

Met regisseur Koos Terpstra maakte ze deze nieuwe voorstelling over haar levensloop. In het eerste half uur waaiert de vertelling alle kanten op en ben ik vooral verbaasd als muzikale alleskunner Erik van der Horst gaat vertellen over Vietnamese muziek wat eigenlijk ook komisch is. Als we later meer weten over de strijd die Dam voerde om haar idealen te verwezenlijken, vertelt Van der Horst hoe ogenschijnlijk makkelijk zijn artistieke carrière zich ontwikkelde. Wat een contrast.

De aangenaam losse vorm is zeer onderhoudend en beweegt zich moeiteloos ergens tussen cabaret, toneel en muziek. Mooi is dat Dam ook de basgitaar hanteert. Ze leerde het speciaal voor deze voorstelling en het staat lekker stoer. Dam zingt niet altijd zuiver maar haar podiumpersoonlijklheid vergoedt dat ruimschoots. Jammer dat na anderhalf uur de urgentie minder voelbaar is en de voorstelling wat gaat slepen. Maar dan gaat Dam opeens weer zingen. Ain’t got no / I got life van Nina Simone trekt ze in een soepele vertaling met een sterk emotioneel geladen uitvoering helemaal naar zich toe. Alsof het lied voor haar geschreven is. Dam en Van der Horst zijn ook hier een heel goed duo. Wat een vondst.