Online première Before/After - Noord Nederlands Toneel

Before/After van het Noord Nederlands Toneel beleefde gisteravond alsnog zijn première, maar dan online. De voorstelling was met negen camera’s gefilmd vlak voordat deze op 14 maart première zou gaan.

Een half uur voor aanvang log ik in via Zoom in het speciaal hiervoor gemaakte virtuele NITE hotel. Ik lig comfortabel op de bank, scherm op schoot, licht gedoofd en laat het geluid op flink volume uit vier luidsprekers tot me komen. In het hotel word ik met aanstekelijk enthousiasme welkom geheten door regisseur Guy Weizman. Hij legt me uit dat ik diverse kamers kan bezoeken waar kunstenaars ons meenemen in hun wereld. Acteurs schrijven elkaar brieven er is een prachtvideo van Maison The Faux. In andere kamers zijn performers die live gestreamd worden. Mooi gedaan. Ook kan ik aan de bar een biertje bestellen. Maar ik wil toch vooral de voorstelling zien alhoewel ik niet dol ben op registraties. De essentie van theater is nu eenmaal live. Weizman is echter een tovenaar en maakt übermultidisciplinair werk. Mogelijk dat deze voorstelling mijn bezwaar kon wegnemen. Before/After is een coproductie van Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni, Asko|Schönberg en Slagwerk Den Haag. Eerdere voorstellingen als Salam en Carrousel van deze grote groep makers vond ik altijd spannend. 

Before/after is een mozaïekvertelling zonder plot over gewone mensen en hun alledaagse levens. Samenhang is er niet en het waarom van bepaalde situaties mag de toeschouwer zelf bedenken. Er is een prachtige solo van Bien de Moor met fraaie, langzame blaasmuziek, maar dan zie ik die musici niet. De totaalervaring die zo kenmerkend is voor Weizmans werk, mis ik op mijn scherm. De aankleding is prachtig met twee grote videoschermen boven de speelvloer waarop schitterende choreografieën van Roni Haver zijn te zien. Het werk van Weizman is onder meer zo opwindend omdat er zoveel tegelijk gebeurt op toneel, maar dat ervaar ik niet in deze registratie die in technisch opzicht prachtig is. Bij veel scènes is ingezoomd, alsof het film is. Maar dit is geen film. Het is ook geen theater. Het blijft op afstand. Het lukt niet om me te laten meevoeren door wat ik zie. Ik verheug me op de fysieke première van Before/After die hopelijk nog komt. Die vind ik vast prachtig.

Foto: Andreas Etter