GilGAMEsj, foto: Cikdem Yuksel

THEATERS OP SLOT. HOE NU VERDER? DEEL 7: DE KRAKELING

Het doet pijn, aldus Kees Blijleven, directeur van jeugdtheater De Krakeling in Amsterdam. ‘Het is onwezenlijk voor mij om ineens geen voorstellingen meer te zien en voor bespelers natuurlijk uitermate teleurstellend.’

Donderdag 12 maart zou de eerste voorstelling plaatsvinden van Hamlet van de Toneelmakerij waar wij nauw mee samenwerken. ‘Die middag hoorden we dat alle theaters dicht moesten. De productie zou spelen in een broedplaats in Osdorp en we zoeken nu naar alternatieve data, maar dat is complex vanwege de beschikbaarheid van spelers, maar ook weten we niet of broedplaats De Lely nog bestaat na 1 januari. Daarnaast hebben we gepoogd om andere voorstellingen die nu afgelast zijn te verplaatsen, maar dat lukt niet helemaal. Het nieuwe seizoen was grotendeels volgepland.’

De financiële schade voor De Krakeling is enorm. ‘Hoe groot precies is afhankelijk van de landelijke afspraken en het noodfonds dat door de minister is aangekondigd. In de mantelovereenkomst tussen theaters en bespelers is overeengekomen dat er bij annulering door overmacht geen rekeningen worden verstuurd. Maar deze situatie is zo bijzonder, dat er misschien andere wetten gelden. Daarom wachten wij op een centrale regeling met landelijke afspraken. Anders moet iedereen met iedereen gaan onderhandelen en zijn kleine minder ervaren clubjes in het nadeel want dan is er geen sprake van een gelijk speelveld. Ik heb de indruk dat de minister vastloopt in allerlei regelingen en misschien is haar positie in het kabinet ook niet zo sterk.’

Intussen beraadt Blijleven zich net als veel anderen op de nabije toekomst. ‘Als we weer open kunnen en de anderhalve-meter-maatregel blijft van kracht, ontstaat een bizarre situatie. In onze zaal met tweehonderd zitplaatsen kunnen dan maar vijftig mensen. Maar bij ons zit je bil aan bil of met je kinderen op schoot en dan gebeurt er iets in een zaal. Met vijftig mensen in de zaal die ruim een meter uit elkaar moeten zitten ga je voorbij aan de essentie van de beleving van theater. En financieel is het geen model natuurlijk. Hoe dat moet is nog een raadsel.’

De Krakeling vierde vorig jaar het veertigjarig bestaan met Martin Luther King in regie van Jörgen Tjon A Fong van Urban Myth. ‘Dat was een zeer geslaagde samenwerking en we zijn nu bezig met de opvolger, GilGAMEsj naar de oude legende over koning Gilgamesj. Jörgen werkt samen met gamedesigners aan een interactieve voorstelling waarbij het publiek onderdeel is van de productie. Jörgen zoekt nu vooral spelers met een achtergrond uit het Midden-Oosten en zou binnenkort aan de slag gaan met werkvoorstellingen. De première is voorzien op 9 oktober. Ik hoop dat we dat kunnen waarmaken.’

 

Meer weten