Operadirigent Sascha Goetzel: ‘De liefdesreis van Orpheus blijft altijd relevant’
‘Ik wil blijven geloven in de kracht van liefde, schoonheid en kunst. Als ik s ochtends het nieuws volg, realiseer ik me nog eens hoe belangrijk dat is. Daarom ben ik zo blij dat ik momenteel Orphée et Eurydice van Gluck dirigeer bij de Reisopera.’
De Weense Sascha Goetzel is enthousiast over de Reisopera. ‘Zij brengen opera overal naar de mensen toe. Dat is uniek van het theaterleven in Nederland.’ Goetzel kreeg de rijke traditie van het Weense muziekleven met de paplepel ingegoten en werkt inmiddels overal ter wereld. De passie waarmee Goetzel over opera spreekt, is erg aanstekelijk. Hij is doordesemd van het belang van muzikaal erfgoed maar heeft ook oog voor de rol van klassieke muziek anno nu die hij op Instagram actief onder de aandacht brengt bij vijftigduizend volgers.
‘Ik ben dol op Gluck omdat hij de opera op magistrale wijze heeft vernieuwd. Toen deze opera in 1762 in Wenen in première ging was het gewoonte geworden om aria’s steeds uitgebreider te maken. Het werd vooral een demonstratie van technisch kunnen van te ijdele solisten. Daarmee ging de kracht van de combinatie van muziek en tekst steeds meer verloren. Gluck gaf het koor een belangrijkere rol in het vertellen van dramatische verhalen voegde de zogenaamde accompagnato-recitatief toe die aria en scène met elkaar verbindt, waarbij het orkest het verhaal ondersteunde. Dat was in die tijd een revolutie.’
Dans is steeds meer terug in de opera, ook in deze Orphée et Eurydice. ‘Heel fijn. Het maakt het verhaal toegankelijker en de muziek is prachtig.’ Goetzel verhaalt uitgebreid over de kracht van muziek die Orpheus in staat stelt om de onderwereld te betreden. Het mythologische verhaal van de jongeman die zijn geliefde ophaalt uit het dodenrijk is wereldberoemd en hoogst romantisch. Liefde overwint. Als in een sprookje. ‘Klopt, maar pas op: daarmee is het bepaald niet minder relevant. De liefdesreis van Orpheus kent geen uiterste houdbaarheidsdatum. Het is tijdloos en zal altijd relevantie blijven houden. Het is ook een verhaal over doorzetten als je iets wilt bereiken en natuurlijk ook over hoop.’
Orphée et Eurydice van de Nederlandse Reisopoera is nog te zien t/m 18 mei
Scènefoto: Kristina BItenc in Orphée et Eurydice, fotograaf: Eduardus Lee, portret Sascha Goetzel @Reisopera