Greuter in Stolp waarmee hij in het TapasTheater stond. Foto: Boy Hazes

Multitalent Job Greuter

De agenda van Job Greuter puilt uit. Hij is net klaar met zijn voorstelling Stolp waarmee hij in TapasTheater in Amsterdam stond. Daarvoor speelde hij bij de Reisopera in A Little Night Music en Liesbeth List, de Musical. Inmiddels repeteert hij voor de musical Falsettos. Greuter is bovendien een van de makers die een ontwikkeltraject gaat volgen bij MusicalMakers, een nieuw musicalproductiehuis. Wie is dit multitalent?

De 23-jarige Greuter valt op: hij speelt op hoog niveau cello, danst, zingt en acteert in musicals, schrijft en componeert zelf ook. Hij komt uit een muzikaal nest; zijn vader is pianist, zijn moeder speelde gitaar en viool. Zelf ging hij op vierjarige leeftijd op celloles en nam in zijn jeugd veelvuldig deel aan concoursen. In 2006 kwam daar de liefde voor musicals bij toen hij werd gecast als jonge Tarzan in de gelijknamige Disneyproductie. Meteen na zijn afstuderen ging hij aan de slag voor onder meer Oorkaan en de Nederlandse Reisopera. ‘Zo’n vliegende start maken is natuurlijk de droom. Ik zoek altijd een balans tussen maken en performen en wil in beide carrière maken; ik heb een lijstje met mooie rollen die ik graag zou willen spelen. Het belangrijkste vind ik om veel verschillende dingen te doen en mezelf zo verder te ontwikkelen. Elke dag van de week ziet er voor mij anders uit.’ Bijvoorbeeld een rol in de musical Falsettos, over een man die in het New York van de jaren tachtig met zijn ex-vrouw, kind en nieuwe vriend onder één dak leeft. Greuter speelt Whizzer, de geliefde van het hoofdpersonage. ‘Die rol voelt voor mij als de bevestiging dat ik een volwaardige zanger en acteur ben’, zegt Greuter, die in A little night music zowel de gecompliceerde muziek van musicalgrootheid Stephen Sondheim op cello speelde als zong. ‘Ik merk dat mensen zeggen: “Jij bent toch die cellist?”, maar zo wil ik niet bekend staan omdat ik me niet als zodanig identificeer. Ik vind het spannend als mensen mijn naam kennen, want komen hun verwachtingen overeen met hoe ik mezelf zie? Ik ben niet alleen cellist of acteur of maker, maar de combinatie daarvan’.

MusicalMakers
Als maker begint Greuter begin 2021 bij MusicalMakers, het nieuwe productiehuis in de Basisinfrastructuur, de eredivisie in subsidieland. Hij hoopt er te kunnen experimenteren met A kind of Odyssee, de voorstelling die hij schreef en componeerde voor zijn afstuderen aan Codarts en waarin hij zelf de hoofdrol speelde. ‘A kind of Odyssee gaat over iemand die zijn kern kwijtraakt: het lampje dat hij altijd bij zich draagt is uitgegaan. Op zijn zoektocht langs mensen en muziek probeert hij het lampje weer aan te krijgen’. Greuter heeft naar eigen zeggen veel van zijn identiteit in de voorstelling gestopt: ‘Het gaat over zoeken naar de kern, en dat is ook wat ik doe in mijn werk’. Greuter noemt zichzelf een rationele maker. ‘Als ik componeer begin ik vaak vanuit de tekst. Ik onderzoek hoe die in elkaar zit, zowel inhoudelijk als qua vorm, en ga na wat er al aan muzikaliteit en betekenis in zit. Ik maak een moodboard en luister naar muziek die ik kan gebruiken als referentiepunt. Uiteindelijk volg ik mijn intuïtie om tot een compositie te komen’.  Voorlopig kan Greuter wel even vooruit met schrijven, componeren en spelen. ‘Ik wil heel graag ooit nog eens een voorstelling schrijven, maar ik kan nog niet op commando kwaliteit uitpoepen, maar wil in mijn eigen tempo bekijken wat ik wil maken en wanneer. Ik neem het zoals het komt’.

Falsettos van OpusOne met o.a. William Spaaij, Brigitte Heitzer en Job Greuter is te zien van 28 oktober t/m 8 november in het DeLaMar Theater.

Tekst: Sanne Thierens

Meer weten