Fabian Jansen en Melody Klaver; foto: Annelies Scheepens

Publiek bespreekt 'Palermo' met regisseur

‘Ik kan heel goed saai doodgaan’ schreeuwt Guy (Fabian Jansen) uit tegen zijn vrouw Eva (Melody Klaver). Het is een van de meest indringende scènes in de werkvoorstelling van Palermo, een klassiek liefdesverhaal op initiatief van Peter de Baan en Frans van Deursen. De voorstelling is sterk geschraagd door een vierkoppige band en Van Deursen als zanger en verteller. 

Meestal beleven voorstellingen enkele try-outs, direct gevolgd door een première. Regisseur De Baan legde voor aanvang uit dat de try-outs natuurlijk nut hebben, maar dat er dan geen tijd is om een voorstelling echt aan te passen. Hij wilde het nu eens anders doen. Daarom is Palermo vijf keer te zien in DeLaMar, waarna De Baan en Van Deursen alle tijd nemen om de productie te verfijnen, ook aan de hand van commentaar van het publiek. 

Deze werkwijze is gebruikelijk in Engeland en Amerika maar komt in Nederland nooit voor. Cruciaal element bij werkvoorstellingen zijn de reacties van het publiek. Na afloop stelde De Baan het publiek enkele vragen waarna een gesprek ontstond waarbij bezoekers vooral opbouwend kritisch waren en veelal blijk gaven van behoorlijk wat theaterkijkervaring. Zo merkte iemand op gelaagdheid te missen bij de personages waarop De Baan direct toegaf dat daar nog ‘winst te halen is.’

De Baan vroeg ook of het stuk ontroerend genoeg was waarop een mevrouw antwoordde dat ze drie keer had gehuild wat De Baan een goede score vond. Iemand anders reageerde prompt met: ‘Ik heb helemaal niet gehuild.’ Mooi was ook de reactie van een vrouw die zich afvroeg waarom Eva op Guy was gevallen omdat hij toch eigenlijk maar een saaie vent was, wat leidde tot een gesprek over scenario’s schrijven. Heel erg leuk om zo’n werkvoorstelling mee te maken, vooral als het publiek zoveel inzet toont. Voor herhaling vatbaar.

Meer weten