Laus Steenbeeke en Samir Hassan, foto: Foto: Liza Kollau

Musical-in-wording toont nu al zijn pracht

Afgelopen week was een eerste versie van de door OpusOne ontwikkelde musical De Mol en de Paradijsvogel te zien in DeLaMar West, waar makers de kans krijgen langere tijd aan een theaterproject te werken. Het plan is in 2023 te gaan toeren en mede aan de hand van reacties van het publiek de voorstelling het komende jaar verder te ontwikkelen. Dit is dan ook geen recensie, maar een momentopname. 

De Mol en de Paradijsvogel draait om Albert Mol,de flamboyante acteur, danser en schrijver die in 1969 tijdens een tv-programma als een van de eerste BN’ers openlijk voor zijn homoseksualiteit durfde uit te komen. Hij was belangrijk voor de homo-emancipatie, maar werd door veel mensen gezien als een overdreven clown en heeft altijd het gevoel gehad nergens bij te horen. Dat is ook het geval bij Wassim (Samir Hassan), die Syrië ontvlucht is en terecht denkt te komen in ‘homoparadijs Nederland’. Hij wordt tijdens Pride 2022 echter in elkaar geslagen, er wordt brand gesticht in zijn studentenflat vanwege regenboogvlaggen en het homoseksuele stel dat hem opgevangen heeft in Nederland zegt dat hij beter niet zo uitbundig kan doen. Een lied over het veronderstelde tolerante Nederland legt juist duidelijk alle nog steeds heersende vooroordelen en stereotyperingen bloot.

We zien Mol, een sterk spelende Laus Steenbeeke, in zijn Larense boerderij in de nadagen van zijn leven, een aantal maanden na de dood van zijn geliefde Geurt. Hij is klaar met het leven en besluit in een opwelling alle spullen die hem aan vroeger doen denken bij het grofvuil te zetten. Maar die nacht komen de hoofdpersonen uit zijn leven nog eenmaal bij hem langs: zijn moeder, Geurt, vriend en collega Wim Sonneveld, balletdanseres Lucy Bor – met wie hij kort getrouwd was en een dochter heeft -, en zijn eerste liefde, Fijn Nijhoff. Renée de Gruijl kan als moeder Miep, met plat Amsterdams accent, en Lucy Bor naast haar spel- ook haar zangkwaliteiten volop tentoonspreiden. De voorstelling bevat veel muziek in verschillende stijlen, gebracht door twee livemuzikanten, wat altijd een groot pluspunt is. Hoogtepunt is Mols lijflied Spreid je veren, een heerlijk revuenummer.

In de voorstelling lopen de verhaallijnen van Mol en Wassim lange tijd parallel aan elkaar. Pas aan het eind van het stuk kruisen de twee paden, op het moment dat Wassim ineenstort op de dansvloer en in een droom belandt waar Mol ook rondloopt. Door de late samenkomst van de twee personages mist soms een gevoel van samenhang. De twee levens zouden idealiter eerder in het verhaal met elkaar verweven moeten worden. Dit zou goed kunnen door de voorstelling in te korten. Het deel voor de pauze duurt erg lang en bevat een aantal passages die best geschrapt kunnen worden.

Wanneer Mol en Wassim uiteindelijk samen zijn, volgt een mooie finale met een logische, maar belangrijke boodschap, om te leven zoals je wilt leven. Ontroerend is de poging van Wassim om Mol met een lied op te peppen en ze uiteindelijk samen gaan zingen. De cirkel is rond met een prachtig eindbeeld van de Larense gemeenschap die met lichtjes de overleden Mol komen eren. Hij hoort toch écht ergens bij.

De Mol en de Paradijsvogel – OpusOne gaat in seizoen 2023/24 op tournee.

Meer weten