Machine de Cirque
3

Machine de Cirque – Machine de Cirque

Zwak verhaal, unieke acts

27 februari in de Meervaart te Amsterdam.

3 maart

De vier Canadese acrobaten en één allround muzikant van Machine de Cirque moeten na een verwoestende Apocalyps de wereld opnieuw opbouwen. Dat verhaal komt in hun nieuwe voorstelling echter totaal niet naar voren. De acrobatische kunsten die ze uithalen, worden naarmate de voorstelling vordert wel steeds boeiender en spectaculairder.

Met als basis een enorme stellage op het toneel, vol met trapezes, verrijdbare elementen, hoge palen en onderaan een plank hout als springplank, voeren de vijf artiesten hun acts op. Onder meer een trapeze-act, een solodans en een slapsticksketch met een steeds harder slaande drummer komen voorbij. Bij vrijwel alles in de eerste helft, inclusief een op zich mooie act waarbij een van de acrobaten kunsten op een fiets uithaalt, stijgt het niveau niet boven het ‘gewone’ circus uit. In combinatie met het niet te begrijpen verhaal dat de vijf erin proberen te verwerken, inclusief soms leuke en soms heel flauwe humor, niets om over naar huis te schrijven.

Maar dan gaat na zo’n drie kwartier de amusementswaarde en het niveau opeens een stuk omhoog. De toeren die de mannen op het toneel uithalen, worden spectaculairder, beter en vooral unieker. Hoogtepunt is een act waarbij de vier circusartiesten naakt zijn, op een handdoekje voor hun lichaam na. Met de vier handdoeken halen ze op zeer komische manier truc na truc uit, daarbij steeds hun edele delen bedekkend op miraculeuze wijze. Ook de scène waarin een van de mannen op steeds hogere eenwielers fietst en de andere mannen, inclusief zwabbers als pruik, als bevallige vrouwen om hem heen cirkelen, is hilarisch en van hoog niveau. Dit soort unieke, losse sketches zijn de beste momenten van de anderhalf uur durende voorstelling.

Als de onbegrijpelijke verhaalelementen, die voor verwarring zorgen, uit het stuk waren gelaten en Machine de Cirque zich meer had gericht op unieke, losse acts, zoals in het tweede gedeelte, had dat de voorstelling waarschijnlijk naar een hoger niveau getild.

Nog te zien op 3 maart in theater De Blauwe Kei te Veghel, en volgend seizoen weer een tour door Nederland & België.