4

Zij is de baas dwingt respect af

Zij maakt pijlsnel carrière aan de Zuidas. Hij raakt zijn baan kwijt en versukkelt. Totdat hij een aantrekkelijke oudere dame ontmoet. Marjolein Beumer, ooit actrice bij De Appel en nu vooral bekend als schrijver van scenario's, waaronder de film Soof, schreef voor deze nieuwe productie van Bastiaan Ragas, een snedig script dat sterk gespeeld wordt in een vlotte regie van Geert Lageveen.

Ragas heeft inmiddels een beproefde succesformule ontwikkeld voor slim gemaakte voorstellingen die vooral willen amuseren. Na Maar je krijgt er wel heel veel voor terug en Help! ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt is Zij is de baas opnieuw een sterke, zij het wat gelikte voorstelling. Ondanks dat de nadruk op vermaak ligt, heeft de tekst wel degelijk een serieuze en ook kritische ondertoon als het over vrouwelijke superioriteit gaat en de tomeloze ambitie waarmee dertigers en veertigers hun leven inrichten.

Leuk en slim zijn de momenten waarop Ragas het woord rechtstreeks tot de zaal richt. Het geeft de voorstelling een cabaretachtige sfeer mee, overigens zonder dat de teksten woordspelerig zijn. Ook het overtuigende spel maakt Zij is de baas tot een uiterst sympathieke voorstelling. Ragas is een soepele entertainer die tijdens de première het geluid van een storend mobieltje moeiteloos weet te verwerken in zijn toneeltekst. Met regelmaat zijn er muzikale intermezzo’s waarin de drie spelers, naast Ragas, Anne-Marie Jung en Lineke Le Roux, verdienstelijk zingen. De liedjes zijn toepasselijk, maar halen soms wat vaart wat uit deze komedie.

De voorstelling heeft een eenvoudig, doch prachtig toneelbeeld met een gigantische inloopkast. Als zij een einde maakt aan de relatie, levert dat een fraai dramatisch moment op. De witte blokken op het toneel blijken vele mogelijkheden te hebben, waardoor het toneelbeeld telkens varieert. Zij is de baas is een commerciële, maar liefdevol gemaakte productie. Nergens gaat het in deze voorstelling heel diep, maar vorm, inhoud en uitvoering dwingen wel veel respect af.

Zij is de baas – De rode boksbal, 25 oktober in de Stadsschouwburg Haarlem. Te zien t/m 19 maart.