De acteurs spelen met gemak als ervaren cabaretiers. Foto: Raymond van Olphen
3

Bos Theaterproducties - De Speld Theater

Wisselvallige sketches in vernieuwende voorstelling

12 april 2022, Stadsschouwburg Utrecht

23 juni 2022

Nooit meer een mislukte voorstelling, dankzij het algoritme GPT-3. Aldus regisseur Leopold Witte in de programmakrant van De Speld Theater. Alsof het algoritme dat de makers daadwerkelijk gebruikten -ik vermoedde een grap- zaligmakend is. Niet alle scènes zijn even sterk, maar De Speld Theater is wel leuk en vooral vernieuwend.

Jochem van den Berg, hoofdredacteur van De Speld, schreef de teksten samen met Daan Windhorst, Lucas de Waard en regisseur Witte. In het computerprogramma GPT-3 is de hele theatergeschiedenis opgeslagen. Daarom heeft De Speld een compleet witte cast, vertelt een van de spelers. Geef GPT-3 wat opdrachten en de scènes rollen er vanzelf uit. En zo ontstond anderhalf uur cabaret met vele sketches en een paar liedjes met komische tiktok-danspasjes.

Rode draad in de voorstelling is de toekomst. Omdat die onzeker is introduceert De Speld het Ministerie van Zekerheid dat zich ook ten doel stelt het optimaliseren van wederzijdse solidariteit. Verschillende scènes zijn aan dit idee opgehangen wat goed is voor hilarische, maar soms ook wat flauwe dialogen.

De acteurs Alex Hendrickx, Anne Lamsvelt, Linde van den Heuvel en Xander van Vledder zijn erg goed op dreef. Deze toneelspelers, die ook tekstbijdragen leverden, bewegen zich met gemak op de speelvloer als ervaren cabaretiers. In de liedjes valt met name Van Vledder op met sterke bewegingstaal en mimiek. Maar ook in andere scènes blijkt hij ijzersterk, waarbij hij mij opeens - terwijl ik hem al heel vaak zag spelen- sterk aan Pierre Bokma deed denken. Van Vledder is de meest ondergewaardeerde acteur van Nederland.

De voorstelling zit vol met leuke vondsten, zoals de dode zoon van wie een non-fungible token ofwel een NFT gemaakt zou kunnen worden, het tweede Anne Frank Huis in Culemborg, onderdeel van de franchiseorganisatie en de uitvinding van vrouwenzaad waardoor mannen overbodig worden. Probleem is dat de uitwerking van nogal wat ideeën te wensen over laat. Regelmatig zijn sketches opeens zomaar afgelopen. Of is de punchline niet grappig zoals in een scène over donornieren die plots eindigt met All you nier is love.

Wel weer erg leuk zijn de vragen aan het publiek zoals: Zijn er mensen in de zaal die in de schuldsanering zitten en nog steeds VVD stemmen? Een voice-over kondigde vlak voor aanvang aan dat de voorstelling misschien een pauze heeft. Dit blijkt echter de pauze van acteurs te zijn die dan spelen dat ze pauze hebben. Heel grappig. Jammer dat het niveau van het script in deze wel zeer originele voorstelling wisselvaliig is. Misschien toch te weinig sprankelende teksten ingetypt in GPT-3?