Wende haalt regelmatig fors uit. Foto: Raymond van Olphen
4

Wende & The Royal Court Theatre - The Promise (The Song Project)

Wende groeit nog steeds

14 september 2022

En alweer laat Wende het publiek happen naar adem. Haar zangkwaliteiten en haar inzet zijn overdonderend. Het publiek klapt de handen stuk.

Slechts een half jaar na de première van De Wildernis komt Wende nu met The Promise. Dit programma maakte ze in het Royal Court Theatre in London in samenwerking met vijf Britse toneelschrijfsters. Met hen nam ze vragen door over het innerlijke leven van vooral vrouwen. De auteurs moesten wennen aan het werken met een zangeres, zo vertelt Wende bij aanvang. Maar het pakt geweldig uit. In The Promise gaat het over de duistere kanten van het bestaan, eenzaamheid en ook over moederschap, wat bepaald niet alledaags is voor een vrouw die geen kinderen wil. De teksten van onder meer Sabrina Mahfouz, Stef Smith en E. V. Crowe zijn voorzien van muziek door Wende en Isobel Waller-Bridge.

Het muzikale palet is breed, de sfeer is pop, maar soms klinken de nummers ook klassiekerig. Mooi zijn de verfijnde acapella-passages. De balans tussen uptempo en ballads slaat nogal door naar de stevige kant waarbij Wende regelmatig vocaal fors uithaalt. In de anderhalf uur van The promise zijn weinig rustpunten te vinden. Daardoor zie je ook steeds duidelijker de opbouw van energie in haar nummers die dan enigszins voorspelbaar worden. Maar daar staat veel tegenover. Met dans, mimiek en veel charisma bespeelt ze het publiek met groot gemak. In de begeleiding is opnieuw pianist Nils Davidse haar grote steunpilaar. Louise Anna Duggan blijkt een sterke slagwerker en Midori Jaegar ondersteunt mooi met haar cello en soms ook op synthesizers.

Wende is een toegewijd kunstenaar die niets aan het toeval overlaat. Spontaniteit is dan ook zeldzaam in haar altijd enerverende shows. Maar als een microfoon weigert, vangt ze dat toch prachtig op. Eerst zet ze het lied zonder zangversterking in, maar na een minuut vraagt ze ogenschijnlijk heel ontspannen om een technicus die het probleem snel verhelpt. Wende laat even later zelfs het publiek meezingen en is direct weer in concentratie. Steeds meer slaagt Wende erin haar hang naar perfectie te combineren met een meer menselijke maat. De wat kille presentatie ten tijde van Last resistance uit 2014 is teruggedrongen. Dat komt haar presentatie enorm ten goede. Daardoor zit er nog steeds een groei in haar theatrale optredens. Als performer is Wende wereldklasse.