Amélie - Morssinkhof Terra Theaterproducties
Weinig verrassende regie
Gezien op:
Te zien t/m:
In Londen en New York was het een hit. Stage Entertainment ensceneerde het al in Duitsland, maar Albert Verlinde vond het te Frans voor ons land, maar producent Michael Morssinkhof dacht daar dus anders over. Hij brengt samen met Theater Terra met deze Amélie de eerste productie van Terra uit die zich niet richt op jeugdig publiek.
Verhaal en muziek zijn gelijk aan de eerdere producties maar de Nederlandse enscenering is nieuw. Daniel Cohen vertaalde en regisseerde een verzorgde voorstelling die echter, ondanks enkele leuke vondsten in het begin, nogal oubollig is.
Erg leuk is dat de meeste acteurs ook musiceren op cello, accordeon, gitaar en hoorn, een weinig gebruikt instrument in musical. De piano in het decor blijkt niet echt, wat dan wel weer erg jammer is. De voorstelling opent met het overbekende Comptine d’un autre été, van Yann Tiersen, maar de overige muziek is van de Amerikaanse componist Daniel Messé.
Het verhaal blijft dicht bij dat van de film en is een amalgaam van grote en kleine gebeurtenissen met Amélie als middelpunt met haar missie om mensen vrolijk te maken. De aankleding is zeer verzorgd, maar het functionele en inventieve decor, oogt niet erg verfijnd.
Christianne de Bruijn als Amélie ontbeert de charme van Audrey Tautou uit de film. De Bruijn doet haar best, maar overtuigt vocaal niet altijd. Wel mooi is de fraaie samenzang van het ensemble. Na de pauze is de frisheid van het eerste half uur verdwenen en sleept het verhaal zich wat moeizaam voort. Omdat de spelregie weinig verrassend is wordt deze Amélie uiteindelijk vooral een erg voorspelbare musical.