3

Weinig drama, wel spektakel bij Vis à Vis

Na een half uurtje is er geen touw meer aan vast te knopen. De kweekvleesfabriek van de gebroeders Dick en Barrie van Rees is verkocht aan Chinezen. Het markeert het einde van de samenwerking tussen de broers. Vervolgens belanden we onder meer bij een uitvaartonderneming en in een lounge waar mensen zich kunnen laten invriezen. Wel zien we allerlei leuke, ingenieuze effecten maar Exit sleept zich lang voort.

Jammer, want Vis à Vis is een unieke groep in het Nederlandse theaterlandschap. Hun grootschalige openluchtspektakel met een flinke dosis slapstick zijn uniek en waren in het verleden vaak goed voor prachtige voorstellingen als Picnic, Drift, Silo en Hart om er maar een paar te noemen.  Stuk voor stuk producties met veel grappen en grollen en een verhaal dat daar vaak een vehikel voor is, maar toch wel iets van drama in zich had. Dat ontbeert Exit.

Toch zitten er genoeg leuke scènes in Exit. Als de familie afscheid neemt van hun dierbare en niet de kist maar zij de grond in zakken, is dat origineel, fraai om te zien en bijzonder grappig. De dragers van een kist blijken twee mannen te zijn en vier poppen. Het wordt  een ongelofelijke act die ook nog eens erg swingend en dansend eindigt. De scène levert  terecht een open doekje op. De enorme hijskraan die Vis à Vis  jaren geleden aanschafte, wordt ook hier weer enkele keren smaakvol ingezet onder meer bij de opening waarbij een dame fantastisch door de lucht fietst.

Met decor en techniek pakt Vis à Vis weer flink uit in Exit. Dat blijft leuk en soms ronduit fascinerend. Magisch is de scène waarin Dick zijn broer Barrie laat zien hoe ver hij gevorderd is met het klonen van zich zelf. Dick pakt zijn eigen pratende hoofd uit de stelling en zet het op een kast terwijl het hoofd gewoon doorpraat. Later in de voorstelling lopen er talloze gekloonde Dicks door het park dat achter de kweekvleesfabriek schuil gaat. Dat is een bijzonder fraai beeld. Vis à Vis  blijft respect afdwingen met hun technisch vernuft. Een volgende keer graag wel meer drama.

Vis à Vis – Exit, gezien op 24 juni in Almere. Daar nog t/m 19 september.

Foto's: Anna van Kooij en Bruno Schuring

• Wil je meer recensies en theaternieuws? Meld je aan voor de Scènes nieuwsbrief