Het verhaal zit vol stereotiepe uitvergrotingen en flauwe grappen; foto: Burorust en Annabel Oosteweeghel
2

Mijn man begrijpt me niet – Spoor12

Voorspelbaar en gedateerd

3 november in DeLaMar Theater in Amsterdam

28 maart 2020

Als een promotekst rept van ‘een hilarische feelgoodkomedie vol herkenbare situaties’, over mannen die vrouwen niet begrijpen, bekruipt me al snel het gevoel dat dit stuk slechts twee uitersten kan opschieten: óf het wordt daadwerkelijk hilarisch en over de top, óf het slaat de plank compleet mis. Helaas is het laatste het geval bij het voorspelbare Mijn man begrijpt me niet.

Zussen Sandra (Victoria Koblenko) en Petra (Anouk Maas) volgen bij de zweverige Wendoline (Tanja Jess) – hun vroegere oppas – de cursus Help, mijn man begrijpt me niet. Waar zorgzame Petra aan het begin geen grenzen kan stellen en perfectionistische Sandra niet weet hoe ze knopen moet doorhakken, is dat aan het eind van de voorstelling 180 graden gedraaid. En dan, net op het moment dat Sandra het per telefoon wil uitmaken met haar partner, blijkt hij de loterij te hebben gewonnen en besluit ze toch maar bij hem te blijven. Klinkt slap en ongeloofwaardig? Is het ook.

Het verhaal zit vol stereotiepe uitvergrotingen en flauwe grappen. Denk aan de onderdanige vrouw zonder eigen mening, de vervelende schoonmoeder, de man die onder de plak bij zijn moeder zit, de strenge zakenvrouw zonder gevoel en de zweverige spirituele vrouw met wierook, ademhalingsoefeningen en harembroek met kruis tot op de grond. Het script en de personages zijn gedateerd en bevestigen vooroordelen waarvan we eigenlijk hoopten ze allang achter ons te hebben gelaten. De karakters zijn enerzijds te weinig uitvergroot om grappige, duidelijke karikaturen te zijn, en anderzijds te véél uitvergroot om geloofwaardig te zijn en een diepere laag te hebben.

Er is een aantal scènes waar ik om kan gniffelen, zoals wanneer Petra vertelt over haar Second Love-avonturen met Domingo, en soms is er een scherpe opmerking die de mondhoeken omhoog doet krullen. Het stuk biedt echter veel te weinig verrassingen om lang te boeien.