0

Verslag Festival Boulevard 4: Kirsten van Teijn, Milo Rau en Miwa Matreyek

Mijn vierde en laatste dag op theaterfestival Boulevard in Den Bosch gisteren was wederom een vol verrassingen. Wolk van Lucas de Man ging helaas voor mij de mist in vanwege technische problemen en de voorstelling van Milo Rau waar ik zeer naar uitkeek, bleef voor mij op afstand. Maar Kirsten van Teijn en Miwa Matreyek vormden  mooie ontdekkingen.

Kirsten van Teijn – Zalf ***
Kun je met jeuk alle pijntjes weg wrijven? Daar heb je goede zalf voor nodig. In het halve uur dat Van Teijn delen uit haar tweede programma brengt, lijkt die in voldoende mate aanwezig. Van Teijn laat zich zonder gene krabben door het publiek, maakt flauwe grappen smakelijk door haar ongelofelijke energie,  maar heeft ook gevoelige liedjes. Het knappe is dat ze haar grappen moeiteloos verbindt met grotere thema’s zoals een vader-dochter verhouding waardoor haar programma niet louter persoonlijke prietpraat bevat zoals het geval is bij zoveel van Van Teijns generatiegenoten. Van Teijn heeft heel veel lef,,is schaamteloos, brutaal, zeer expressief en heeft ook nog eens een krachtige prachtige stem. In de gaten houden deze dame.

Milou Rau/Campo - Five Easy pieces ***
Milo Rau uit Zwitserland maakt  documentair theater en is een festivaldarling. Op Boulevard is hij aanwezig met een performance die hij samen met het Gentse Campo maakte dat veel werkt met kinderen. Tussen de acht en de dertien zijn ze, de kinderen die ouders en kinderen naspelen die het slachtoffer werden van de gruwelen van pedodfiel Marc Dutroux. Het is verontrustend om jonge kinderen de gruweldaden van Dutroux te horen vertellen. Maar Rau pakt het slim aan. Op toneel spelen de kinderen dat ze een film maken net Rau als regisseur op het podium, gespeeld door acteur Peter Seynave. Dat spelelement maakt het kennelijk voor deze wel erg jonge kinderen mogelijk deze voorstelling te spelen. Bizar en vervreemdend is het wel.

Miwa Matreyek - This World Made Itself / Myth and Infrastructure (5+) ****
De  twee performances van multimediakunstenares Miwa Matreyek uit Los Angeles blinken uit in creatieve verfijning.  This World Made Itself is een trip door de geschiedenis van de aarde. In Myth and Infrastructure zien we talloze imaginaire werelden. Van steden die louter bestaan uit wolkenkrabbers tot mega verjaardagstaarten en kleurenrijke sterrenhemels.  Matreyek maakt de filmpjes zelf en vertoont die op een wit doek waarachter zij dan zelf met haar silhouet een rol speelt in de animaties. Dat levert mooie effecten op waarbij ze beestjes over haar rug laat kruipen en een kat laat reageren op haar bewegingen.. Tezamen met de muziek, meestal sprookjesfolk, creëert Matreyek zo een geheel eigen wereld die niet alleen zeer origineel is, maar ook uitermate fantasierijk en mooi.

Gezien op 12 augustus. Van Teyn en Matrayek zijn nog t/m 14 augutus te zien. www.festivalboulevard.nl