Je komt soms ogen tekort in deze technisch verfijnde productie.
4

Dwaalhuis- Holland Opera

Verfijnde jeugdopera over dementie

16 oktober 2021 in de Veerensmederij in Amersfoort

7 november 2021, herneming najaar 2022 + tournee

Met het verglijden van tijd vervagen onze herinneringen, maar muziek neemt in ons menselijk geheugen een bijzondere plaats in. Dat is het vertrekpunt van Dwaalhuis van Holland Opera, een achtplus-voorstelling over dementie.

We zien een ontmoeting tussen man en vrouw die blij en gelukkig hun intrek nemen in een huis. Dwaalhuis is een voorstelling met vooral associaties en heeft geen dwingende verhaallijn. Dat is even wennen. Wel wordt al snel duidelijk dat de vrouw last heeft van geheugenstoornis en steeds meer vergeet. De man staat haar liefdevol terzijde waarbij muziek telkens de verbindende factor is.

Tenor Niek Idelenburg componeerde, zingt en speelt piano. Sopraan Björk Nilsdottir speelt trompet. Er gebeurt veel in de vijf kwartier die Dwaalhuis duurt. Niet alleen wandelen de spelers regelmatig het decor uit en goed getimed de animatie in, maar ook lopen ze soms achteruit. Wel jammer dat de zang van Nilsdottir niet altijd verstaanbaar is, maar gaandeweg wordt dat gemis minder sterk. Het pianospel van Idelenburg klinkt regelmatig heftig, terwijl de trompet van Nilsdottir vooral ingetogen klinkt, wat een mooi contrast is. Joke Hoolboom regisseerde behendig de vele bewegingen van de spelers, maar ook die in het door de animaties van Mehdi Assem steeds veranderende decor van Douwe Hibma met mooie schaduwen op de grote draaideuren.

Je komt soms ogen tekort in deze technisch verfijnde productie. Dat ook het onderwerp van Dwaalhuis niet makkelijk is, maakt weer eens duidelijk hoe enorm hoog het niveau van jeugdtheater is in Nederland, ook met opera. Wat een rijkdom.