Fred Delfgauw – Paradijsvogels
4

Fred Delfgaauw – Paradijsvogels

Verbluffende speltechniek met prachtige poppen

23 maart in De Luifel in Heemstede

18 mei

‘Ik ben Fred Delfgaauw, 58 jaar en ik speel met poppen.’ Zo opent de voorstelling Paradijsvogels, de opvolger van het prachtige In de wachtkamer van de liefde waarvoor onder meer Hans Dorrestijn, Paul van Vliet en Freek de Jonge teksten leverden. Voor Paradijsvogels schreef Delfgaauw de teksten zelf en daarbij put hij uit zijn eigen jeugdherinneringen als jochie van dertien in Den Haag.

Op de speelvloer staan of liggen een zestal poppen waarmee Delfgaauw ons vijf kwartier lang meeneemt naar verschillende werelden. Zo maken we kennis met een oude man die moeite heeft met de vele buitenlanders in zijn buurt. Delfgaauw zei al in het begin van de voorstelling dat hij de poppen gebruikt om dingen te zeggen die hij zelf niet durft te benoemen. In de conversaties die Delfgaauw voert met zijn personages vormt het thema geloof losjes een mooie rode draad. We ontmoeten ook zijn oude vriend Mark met wie Fred zo enorm kon genieten van de muziek van Jesus Christ Superstar. Mark is in een inrichting terecht gekomen, maar lijkt daar niet heel erg onder te lijden. De precieze reden dat hij daar zit wordt overigens niet helemaal duidelijk. Mooi is de oude man die zich graag uitdost als vrouw. De transformatie van man tot vrouw die die pop ondergaat, is fascinerend.

De theatrale stijl van Paradijsvogels doet ietwat ouderwets aan wat versterkt wordt door de vroeger-was-alles-beter-sfeer. Maar de verbeelding wint. Paradijsvogels bezorgt je een mooie avond omdat Delfgaauw fraai kan vertellen. Zijn poppen zijn prachtig. De speltechniek van Delfgaauw is verbluffend en zeer verfijnd. Al snel vergeet je dat je naar poppen kijkt. De magie die dat teweeg brengt voelt weldadig. Jammer dat dit bijna verdwenen is in het theater. Behalve Ulrike Quade, Servaes Nelissen en Stuffed Puppet dat vooral in het buitenland speelt, zijn er weinig poppen meer te zien in het theater. Ook daarom is Paradijsvogels een gang naar het theater waard. Honderdvijftig mensen in Heemstede waarderen Delfgaauw met een verdiend warm applaus.

Te zien t/m 18 mei en herneming in 2018/19, foto: Jaap Reedijk