Naast strijkers van Amsterdam Sinfonietta zweven dansers en acrobaten op het toneel. Of ja… staan? Foto: Nichon Glerum
4

Het barre land – Amsterdam Sinfonietta, ISH Dance Collective & Bencha Theater.

Uitmuntende synergie

Léonie Sanders

Gezien op: 

30 september 2022 in de Philharmonie te Haarlem

Te zien t/m: 

13 oktober 2022


De muzikanten van Amsterdam Sinfonietta nemen hun plek in op het in duistere sferen gehulde podium. Ondertussen klinken op indringende fluistertoon door elkaar heen regels uit gedichten van twee beroemde, revolutionaire dichters: de Amerikaans-Britse T.S. Eliot en de Iraanse ‘dichter van de vrijheid’ Ahmad Shamlou.

Eliot veroorzaakte honderd jaar geleden een schokgolf met zijn gedicht The Waste Land waarin hij alle zekerheden van de gevestigde orde aan het wankelen bracht en Shamlou deed vijftig jaar later min of meer hetzelfde. Componist Farokzad Layegh zag de overeenkomsten en bracht beide dichters samen in één compositie. Delen van zijn composities lopen als een rode draad door deze adembenemende voorstelling, die in het teken staat van verbinding, ten onder gaan en weer boven komen drijven.Naast de strijkers van Amsterdam Sinfonietta staan drie dansers en drie luchtacrobaten op het toneel. Of ja… staan? Grote delen van de voorstelling zweven de acrobaten door de lucht of klimmen in hoge stalen stellages. Een prachtige combinatie van dans op de vloer en perfect uitgevoerde muziek, die het ene moment ingetogen is en dan weer bombastisch. Muziek en dans zijn één geheel. Een waanzinnige synergie, geregisseerd en gechoreografeerd door Marco Gerris.

De drie luchtacrobaten van Bencha Theater – Micka Karlsson, Sarah Kooij en Kenneth Gérard – zweven hoog door de lucht, lopen letterlijk tegen de muur achter op het podium, krabbelen weer op en voeren hun acrobatische, soms feeërieke kunsten uit op het verticale podiumvlak. Het meest betoverende moment is als de dansers van ISH en de luchtacrobaten per koppel aan elkaar vastzitten en een adembenemende act uitvoeren op de stalen, dunne constructies. Maar ook het verstilde moment dat Candida Thompson, artistiek leider van Amsterdam Sinfonietta, viool speelt al hangend in de lucht, uitstijgend boven iedereen, is prachtig. Daarnaast zijn ook de hiphopdansers van ISH van hoog niveau, waarbij vooral Tamara Robledo door haar passievolle dans opvalt. De drie, naast Robledo Herrold Anakotta en Lars de Vos, variëren veelvuldig: van popping tot breakdance en zelfs een soort tango. De spanningsboog verslapt geen moment en als het slotapplaus klinkt, denk je alleen maar: Meer van dit, graag!