In verhalende scènes spelen Myjer en Karssen in vlot tempo de hoofdlijnen uit het boek. Foto: Bas de Brouwer
3

Florian Florian Myjer - Oorlog en vrede

Tolstoj-bewerking vol sprankelende energie

23 mei 2019

In anderhalf uur de meer dan 1500 pagina’s tellende klassieker Oorlog en Vrede van Tolstoj, met vele personages, op het toneel brengen, met slechts twee spelers, die het verhaal ook nog  betrekken op het nu? De talentvolle theatermaker Florian Myjer doet het, samen met medespeler Kim Karssen.

In verhalende scènes spelen Myjer en Karssen in vlot tempo de hoofdlijnen uit het boek, waarbij de belangrijkste personages allemaal voorbijkomen. Daartussendoor leggen zij geregeld de link met de huidige tijd, waarbij verleden en heden soms zó vloeiend in elkaar overlopen dat het haast niet opvalt. Op andere momenten trekken ze hun kostuums uit en vertellen ze op meer directe wijze anekdotes uit hun eigen leven, die samenhangen met de vraag waar het in de voorstelling om draait: ‘Hoe moeten wij leven?’. Is dat grotesk en meeslepend, zoals in het oude adellijke Rusland, of hebben we dat allemaal niet nodig en is je terugtrekken de beste optie? De twee acteurs spelen verschillende personages en soms zichzelf waarbij allen een ander antwoord op deze vraag vertolken.

Het toneelbeeld verdient een speciale vermelding: midden op het podium staat een grote houten soort kist, waar sneeuw in blijkt te zitten, en waar gaandeweg de voorstelling verschillende rekwisieten uit tevoorschijn komen. Ingenieus en interessant. De voorstelling wordt nergens zwaar, mede door de vaart en de licht grappige momenten die erin zitten. Het publiek dat het boek nooit gelezen heeft – zoals ikzelf - krijgt een summiere, maar voor mijn gevoel voldoende indruk van Tolstojs verhaal. Het spelplezier en de liefde van de acteurs voor het verhaal en de betekenis daarvan komt sterk naar voren, maar niet alle scènes zijn even sterk. Sommige van de ‘moderne’ anekdotes missen een duidelijke link met Tolstojs verhaal. Ook word je nergens echt geraakt of aan het denken gezet. Maar de sprankelende energie en het talent van zowel Myjer als Karssen vergoeden veel.

Tournee vanaf 26 september 2019