3

Karavaan & Makershuis Alkmar - Dit is geen dorp

Theatrale wandeling door Schermerhorn

22 mei in Schermerhorn

30 mei 2021

Dit is geen dorp is een wandeling door het prachtige Noord-Hollandse dorpje Schermerhorn met enkele muzikale en theatrale intermezzo’s.

De makers, Marlies Bosmans en Lusanne Arts, studeerden in 2016 af aan de Amsterdamse Theater- en Kleinkunst Academie en waren eerder te zien in Festival Karavaan met Bleekneusjes in 2017 en in Brandstof, een van de eerste coronaproof voorstellingen van 2020, waarin bezoekers per auto door een oude drukkerij in Alkmaar reden. Mooi dat de immer actieve festivalorganisatie Karavaan, naast hun inmiddels vermaarde Winterkaravaan, weer nieuwe intitiatieven otwikkelt om jonge theatermakers kansen te bieden. Dit is geen dorp ontstond dankzij een nieuwe samenwerking met Makershuis Alkmaar.

De voorstelling is deels geïnspireerd op Zwart vierkant, een beroemd schilderij van de Russsiche schilder Malevich, maar waarom precies blijft wat vaagjes. De intermezzo’s zijn vrij kort en bestaan meestal uit poëtische bijdragen van de makers waarbij ze vooral ingaan op kaders en kadreren, thema’s met veel aanknopingspunten, maar de teksten blijven helaas wat ongrijpbaar. De vondsten zijn soms wel erg leuk, zoals een bewegingsscène waarin een van de makers naast een mevrouw in een huiskamer staat langs de straat waar we doorheen wandelen. In een schuur brengen de twee Everybody knows van Leonard Cohen.

De voorstelling is goed voor enkele fraai geënsceneerde beelden met het pittorekse dorp als dankbaar decor. Het theatrale gehalte van Dit is geen dorp blijft wat magertjes. Bosmans en Arts zijn sympathieke performers en de wandeling door het dorp is aangenaam. Het originele idee om het schilderij van Malevich als uitgangsunt te nemen had wat meer uitgebuit kunnen worden.