Dit jaar viert de musicalartiest en rockzanger zijn 50e verjaardag én zijn 25-jarige theatercarrière. Foto: Andy Doornhein
4

Op zoek naar René – René van Kooten

Swingend en gevarieerd

23 september 2022 in Stadstheater Zoetermeer.

11 februari 2023

De zaal wordt donker en op een scherm verschijnt Frits Sissing, voor de aankondiging van de talentenjacht Op zoek naar René. In de overwegend hilarische, maar wat lange video komen vele collega’s, zoals Chantal Janzen en Stanley Burleson voorbij, die auditie voor de rol van René van Kooten willen doen. Aan het eind wordt echter besloten dat het hoofdpersonage het allerbeste gewoon door René van Kooten zelf kan worden gespeeld en opent hij de muzikale reis vol herinneringen met I Got Life uit de musical Hair.

In de ruim twee uur die volgen toont de innemende Van Kooten zijn zangkwaliteiten en zijn veelzijdigheid. Je ziet hem intens genieten op het podium en het publiek geniet net zo hard met hem mee. Dit jaar viert de musicalartiest en rockzanger zijn vijftigste verjaardag én zijn 25-jarige theatercarrière. Een mooie aanleiding om in een voorstelling een trip down memory lane te maken. We horen vele bekende songs, zowel uit de musicals waarin Van Kooten speelde als nummers waaraan hij mooie herinneringen heeft. Hij kan echt alles zingen: van intiem en breekbaar tot rauw en explosief. De variatie is groot: van A whiter shade of pale en een rustige versie van Dancing Queen tot Oh, what a night en een knallende versie van Heaven on their minds uit Jesus Christ Superstar. Breng hem thuis uit Les Misérables klinkt nog net zo mooi als vijftien jaar geleden en gaat naadloos over in With or without you, terwijl we op het scherm een fotocompilatie zien van de vele hoogtepunten uit Van Kootens carrière. Hoewel hij verschillende persoonlijke anekdotes deelt – van de vroeggeboorte van zijn dochter en het verlies van zijn vader tot het zingen in de schoolband – draait het in de voorstelling grotendeels om de muziek. Van Kooten wordt daarbij begeleid door een fijne liveband en een goed uitgedacht lichtplan dat op de nodige momenten zorgt voor extra intimiteit.

Elke avond nodigt Van Kooten een bevriende gast uit. Op deze premièreavond is het de eer aan musicalcollega Brigitte Heitzer, met wie de chemie van het podium spat. Samen brengen ze nummers als Halsoverkop op jou uit All shook up… Love me tender – waarbij Van Kooten vertelt over het huwelijksaanzoek aan zijn vrouw – en een prachtig gezongen Falling Slowly uit Broadway-musical Once. Leuk is ook de Gruwelijke Musicalmedley met een knipoog naar musical Urinetown. Als Van Kooten ten slotte heeft afgesloten met toegift Somebody to Love loopt iedereen met een grote glimlach de zaal uit.