3

Strakke sobere enscenering van Lulu bij Oostpool

Ze is ongrijpbaar en ongenaakbaar. Dat maakt haar waarschijnlijk zo aantrekkelijk voor de vele mannen met wie ze relaties aangaat. Lulu brengt nog steeds de mannen op hol, maar is in deze voorstelling van Oostpool geen femme fatale. Natuurlijk, ze is knap en ja, ze beleeft duidelijk zelf plezier aan seks, maar ze is bepaald niet een first look beauty of het type van de ultieme prostituee. Dat ze later alsnog als hoer eindigt ligt vast in de tekst van Frank Wedekind die door Hannah van Wieringen is bewerkt.

Deze Lulu is dan ook geen kindvrouwtje maar een onafhankelijk type die keihard haar eigen keuzes maakt. Lulu wordt gespeeld door Kirsten Mulder, een actrice van veertig en daarmee veel ouder dan de actrices die doorgaans dit beroemde pesonage inhoud geven. Mulder weet goed raad met haar rol en maakt van Lulu een vrouw die een zeker mysterie met zich meedraagt en de mannen vooral aanspreekt op hun eigen gevoelens.

De regie van regisseur Marcus Azzini heeft een strakke en zeer sobere enscenering. In het oog springt vooral de film van van kunstenaarsduo Lernert & Sanders die op een beweegbaar scherm te zien is. Maar eigenlijk voegt die –hoe fraai ook- niet veel toe. Kil licht en enkele banken is verder het enige dat er op het grote toneel in de Arnhemse schouwburg te zien is. Dat is geen bezwaar want de cast en de mooi bewerkte tekst zijn krachtig genoeg. Maar naarmate de voorstelling langer duurt ebt de spanning weg bij gebrek aan dramatische ontwikkeling. De voorstelling begint met een nieuwe monoloog die mooi is toegesneden op deze Lulu.  maar helaas kozen de makers niet voor een bondiger script. Dat is zonde, want alle ingrediënten voor een spannender voorstelling zijn aanwezig zowel in de soms ook grappige tekst, maar ook in regie, spel en aankleding.

Lulu - Toneelgroep Oostpool, 12 maart in Stadstheater Arnhem, tournee t/m 14 mei.