The Prom is een typisch Amerikaanse musical. Foto: Roy Beusker en Annemieke van der Togt
3

The Prom - De Graaf & Cornelissen Entertainment.

Sterke cast in voorspelbaar verhaal

26 september 2022 in Nieuwe Luxor te Rotterdam.

12 maart 2023

Een suikerzoet, voorspelbaar, deels waargebeurd verhaal, een aantal goede songs, wel érg veel – vaak ook flauwe – grappen, maar ook een topcast: The Prom doet je heen en weer schommelen tussen momenten waarop het glazuur van je tanden afspringt tot momenten van volop genieten. Boven alles uit stijgt het talent van Juliëtte van Tongeren. Zij speelt Emma, het lesbische meisje dat met haar vriendin naar het highschool-eindfeest ofwel the prom wil gaan, maar van alle kanten wordt tegengewerkt.

Het feest wordt uiteindelijk zelfs gecanceld door de ouders- en docentencommissie. Vier uitgerangeerde Broadway-acteurs trekken ten strijde om Emma te helpen; eerst doen ze dit alleen uit eigengewin vanwege de goede publiciteit, maar uiteindelijk bekommeren ze zich echt om het jonge meisje en de situatie van homofobe ouders, klasgenoten en docenten waartussen zij zich moet begeven.

The Prom is een typisch Amerikaanse musical. De setting, in Indiana, is logischerwijs Amerikaans met sommige leuke Nederlandse verwijzingen, waaronder Mijn leven is van mij. Maar de ongeloofwaardige plottwists waardoor bijvoorbeeld de jongeren in het strenggelovige dorp opeens als een blad aan de boom omdraaien en het over the top acteren helpen niet om mee te voelen met de personages.

De show – in regie van Paul van Ewijk - raakt dan ook helaas geen enkel moment, ondanks het feit dat Van Tongeren ontwapenend is en als enige naturel overkomt. Het enige moment dat iets van intimiteit en wellicht een aanzet tot ontroering veroorzaakt, is de eerste keer dat Emma de kwetsbare eerste zinnen van het nummer Mag ik deze dans van jou? zingt voor haar lief Alyssa (Soraya Gerrits).

Ondanks de de keuze voor het expliciete acteren en de afstand tot het gevoel die dat veroorzaakt, vervullen veel van de spelers hun rol wel degelijk met verve. Pia Douwes toont als Broadway-ster Dee Dee Allen weer haar vakmanschap en krijgt terecht al bij haar eerste solonummer Het gaat niet om mij – waarin ze júist bij aankomst in Indiana alle aandacht op haar gericht wenst te hebben - een open doekje van het publiek. Maar ook Barry Beijer als acteur Trent Oliver, Dennis Willekens als acteur Barry Glickman en Joke de Kruijf die als Angie Dickinson het kwartet acteurs compleet maakt, zijn op hun plek in de musical en tonen hun klasse. Toch kunnen ook zij, en het pakkende, swingende slotlied Sta op en dans, uiteindelijk niet zorgen voor een topmusical.