Romano Haynes, Koen van der Heijden en Hidde Aans-Verkade en anderen
4

Romano Haynes, Koen van der Heijden, Hidde Aans-Verkade en anderen

Spannend theater van jong talent in Het Debuut

16-9

31 oktober

Al jarenlang spant Rudolphi Producties, hofleverancier voor kleine zaal voorstellingen, zich in voor jong talent. Zij bedachten zes jaar geleden Het Debuut. De drie performances die daarvoor geselecteerd worden, mogen ruim twintig keer optreden in theaters in het hele land. De keuze van dit jaar pakt goed uit.

Intieme mime Op het toneel staan enkele blokken. Een van de twee jongens ligt aan de voeten van toeschouwers op de eerste rij. De ander komt van de stellage af en brengt hem in een foetus houding. Zo rolt hij hem naar de stellage toe en brengt hem naar boven. Eenmaal boven springt de jongen weer naar beneden. Dit herhaalt zich enkele malen waarbij de tiller steeds meer moeite krijgt om de getilde boven te krijgen. Dat is spannend. Het spel tussen de twee jongens evolueert waarbij wederzijdse afhankelijkheid een grote rol speelt. The place to be van Koen van der Heijden en Hidde Aans-Verkade beweegt zich tussen mime en dans. Het is een breekbare voorstelling vol intimiteit en subtiele humor met prachtig beheerst spel.

Woordenwaterval Ze zijn stoer en ze gunnen elkaar wat. Maar genoeg is genoeg en dan schiet de een de ander af om zelf diens plaats in te nemen. Woorden buitelen voortdurend over je heen in een freestyle rap die ter plekke gemaakt wordt. Terugkerend thema in de woordenwaterval is de zoektocht naar waarachtigheid en de bevrijding van het zelf-oordeel. Natuurlijk willen beiden de coolste en de slimste zijn. Joey Schrauwen en Nick Livramento Silva presenteren in What sounds like now een spannende battle. Deze twee Rotterdammers laten zien dat zelfonderzoek, competitie en kameraadschap hand in hand kunnen gaan.

Ontroerende solo In een boksbroek staand in een hoop aarde brengt Romano Haynes zijn familie tot leven. Hij mist zijn vader en adoreert zijn moeder die hem maakte tot wat hij nu is. The seed of life is een ontroerende, indrukwekkende performance, omlijst met zang van Yorlenie Delgrado. Haynes is een geboren verteller die spelend op slechts op twee vierkante meter, zijn publiek van begin tot eind in de greep houdt. Muziek, tekst, geur en fysiek spel maken The seed of life meer dan een voorstelling. Het is een belevenis.

Het Debuut van Rudolphi Producties is te zien t/m 31 oktober

Foto The Place To Be: Jochem Jurgens