4

Sophie is gewoon bijzonder

Het idee is van een verrassende eenvoud. De uitwerking zeer verzorgd. In twaalf scènes zien we Sophie opgroeien van acht tot ruim tachtig. Sophie is best gewoon. Toch is de voorstelling bijzonder.

Geboorten, trouwen, scheidingen, nieuwe relaties, de dood van dierbaren, het zit allemaal in Sophie. Hemelbestormende ideeën heeft Sophie niet. Herkenbaarheid is dan ook de grootste verdienste van deze nieuwe toneelvoorstelling van DeLamar Producties. Dat dit niet saai wordt, komt vooral door de fraaie tekst van Roos Ouwehand.

Ingrijpende drama’s krijgen we niet te zien, maar er wordt wel voortdurend over gesproken. De grote gevoelens waar elk mens mee worstelt, komen zo aan de orde in alledaagse gesprekken die we allemaal goed kunnen meevoelen, vaak ook tot in allerlei details. Daarmee lijkt Ouwehand in de voetsporen te treden van Maria Goos die ook op haar sterkst is in dialogen. Sophie is eigenlijk de ultieme girl next door. Dat je van de herkenbare situaties in Sophie toch erg kunt genieten, is naast de fraai gecomponeerde tekst, ook te danken aan de esthetische vorm en de liefdevolle uitwerking.

Mooi is dat alle dialogen zich allemaal in Sophies slaapkamer afspelen. Aan het begin van elke scène zien we op de wanden steeds geprojecteerd bij welk leeftijdsjaar we zijn aanbeland. Tussen de scènes door wordt Tjitske Reidnga op het achtertoneel telkens in een andere outfit geholpen. Dat werkt prima. Reidinga speelt haar verschillende scènes vrij naturel wat uitstekend past bij haar personage. Geen opsmuk.

Regisseur Antoine Uitdenhaag had een prima cast tot zijn beschikking. Ria Eimers verdient een aparte vermelding  Het is ongelooflijk hoe zij met het geringste  gebaar of slechts een kleine stembuiging een wereld vol gevoelens kan oproepen. Sophie is vrij gewoon als verhaal. De sterke uitvoering maakt het bijzonder. Daarmee is Sophie allesbehalve alledaags.

Sophie - DeLamar Producties, gezien op 15 november in DeLa Mar Theater Amsterdam. Daar nog te zien t/m 23 december.