Fiddler on the Roof
4

Fiddler on the Roof – Theateralliantie

Sobere uitvoering maakt Fiddler groots

5 november in DeLamar Theater te Amsterdam.

22 april

Een goed gecaste Thomas Acda als de arme melkboer Tevye, een klein, maar virtuoos orkest met vooral strijkers, en een oprecht verhaal zonder poespas verteld: de nieuwe Fiddler on the Roof maakt de hoge verwachtingen meer dan waar.

Fiddler on the Roof De musicalklassieker vertelt het verhaal van Tevye en zijn Joodse gezin met vijf dochters, wonend in Anatevka aan het begin van de vorige eeuw. Tradities zijn belangrijk in het Russische stadje, maar de tijden beginnen te veranderen. Waar eerst de vader besliste met wie zijn dochter zou trouwen, vechten de jonge vrouwen nu steeds meer voor hun eigen rechten en geluk. Zo ook de drie oudste dochters van Tevye, die het daar moeilijk mee heeft, maar uiteindelijk grotendeels toegeeft aan hun wensen.

In combinatie met het verhaal over de Joden die steeds meer verdreven worden, bevat het stuk zware thematiek. Het voelt echter, in de luchtige regie van Ruut Weissman, helemaal niet zwaar aan. Dit komt mede door de lichtvoetige, droge humor van Thomas Acda, de mooie lichte muziekarrangementen die je terugbrengen naar het begin van het 20-eeuwse Rusland en de regelmatig dansscènes. Musicaldebutant Acda maakt van Tevye een goedzak, van wie we ook zijn innerlijke gedachtestrijd meekrijgen als hij af en toe even uit zijn rol stapt en verteller is en op de  momenten waarop hij tot God spreekt. Hoewel niet alle spelers even sterk zijn -vooral in zang zijn er grote verschillen- zijn de meesten goed gecast.

Ontroerend is de scène waarin Tevye zijn dochter Hodel, een mooie rol van Hanna van Vliet, op de trein naar Siberië zet, waar ze zich voegt bij haar grote liefde. Ook de scène met vrouw Golde, waarin Tevye haar vraagt ‘Is dit liefde?’ is prachtig klein, zoals niets in deze Fiddler overdreven is. Het kleine maakt deze uitvoering van Fiddler groots.

Tour t/m 22 april.