Het verhaal over de ontluikende seksualiteit bij opgroeiende jongeren wordt vlot verteld. Foto: Neeltje Knaap
4

Spring awakening - Opus One

Sobere maar rijke, enerverende regie

27 juni, DeLaMar West, Amsterdam

18 juli

Spring awakening is een sterke musical van Opus One met een heerlijk frisse jonge cast. De musical is een bewerking van de bekende toneeltekst van Frank Wedekind uit 1891. Het is een hele fijne opening van het nieuwe DeLaMar West waar de komende jaren volop nieuwe producties ontwikkeld gaan worden.

De musicalversie van Spring Awakening won in New York in 2006 een grote hoeveelheid Tony Awards. Script- en liedtekstschrijver Steven Sater en componist Duncan Sheik maakten destijds een eigentijds verhaal en de prachtige vertaling van Daniël Cohen versterkt dat nog eens.

De cast bestaat uit jonge zeer energieke spelers die allemaal net zijn afgestudeerd. Het combo waarin gitaar, viool en toetsen de toon zetten, zijn op sterke wijze ondersteunend in popachtige, soms lekker stevige, maar meestal gevoelige songs. Dit leven en Alles is kut behoren tot de hoogtepunten. Dave Rijnders als de opstandige puber Melchior excelleert en is een genot om naar te kijken.

Het verhaal over de ontluikende seksualiteit bij opgroeiende jongeren wordt vlot verteld. Zelfmoord, abortus en misbruik, niets blijft de personages in Spring Awakening bespaard. Door de nog steeds voortettrende metoo-verhalen krijgt dit nog eens extra nadruk. Tegelijk realiseer je je hoeveel seksuele vrijheid we hebben verworven en hoe uitbundig die vaak gevier wodt.

De toeschouwers zitten aan drie zijden van het vierkante speelvlak en dat is aangenaam. De dertienkoppige cast is gehuld in prachtige klassiekerige kostuums die eenmooi contrast vormen met de  hedendaagse tekst. Koen van Dijk regisseerde sober maar toch rijk. Meer dan een paar stoelen en soms een kleed heeft hij niet nodig voor een dynamische show met enkele zeer fraaie beeldne scenes. De smaakvolle choreografieën van Roy Jonathans maken deze zeer verzorgde enerverende productie helemaal af.