De kostuums zijn uitbundig en freaky, foto: Kamerich/Budwilowitz
4

De wilde keuken (12+) - Maas Theater en Dans

Smakelijke explosie van creativiteit

30 augustus in Maastheater Rotterdam

4 oktober, ook in Amsterdam

In het Maastheater in Rotterdam zitten 32 mensen aan tafeltjes in de foyer. We krijgen allemaal een koptelefoon op en opeens zien we de spelers. Ze lopen buiten en door de glaswand heen zien we een aanstekelijke performance waarin dans, muziek en voedingsmiddelen de belangrijkste ingrediënten zijn. Even later staan we allemaal buiten op het grasveld en wijzen de spelers ons op eetbare plantjes.

Via een mooi vormgegeven route kom ik ondergronds. Hier wordt gegroeid en dat wordt real time zichtbaar gemaakt op een groot scherm. Een van de spelers vroeg me wat voor groente of fruit ik zou willen zijn. Ik verklaarde mijzelf tot paprika en mocht gaan daten met een aardbei. Even later zie ik een prachtig gedekte tafel met op drie borden de hoofden van toeschouwers. Acteur Niek van der Horst bevraagt een van hen over eetgewoonten. Chefkok is acteur Serge Hogenbirk die fantastische acts laat zien zoals een ballet voor aardappelen, dansende groene pepers en kruipende knakworsten.

De kostuums zijn uitbundig en freaky, de acteurs dynamisch en de boodschap helder: denk na over wat je eet. Dat vleesloos eten beter is wordt niet al te nadrukkelijk, maar wel duidelijk naar voren gebracht. Wat De wilde keuken vooral zo fijn maakt is de enorme explosie van vrolijk stemmende creativiteit. De voorstelling barst van de leuke vondsten. Let op de 'pruiken'. De publiciteitstekst meldt dat de makers een totaal nieuw plan maken voor het eten van de toekomst. Dat mag je dus wel met een korreltje zout nemen, maar laat onverlet dat regisseur Moniek Mekrx en haar spelersploeg je wel op een zeer aantrekkelijk menu trakteren, zelfs als de voorstelling al is afgelopen. De wilde keuken is -zeker niet alleen voor 12-plussers- een feest om mee te maken.