De gekte is bij dit onalledaagse duo nooit ver weg. Foto: Bram Willems
3

n00b - n00b speelt noob

Schaamteloosheid als troef

24 januari in De Kleine Komedie in Amsterdam

5 april 2023, reprise na de zomer

Het duo is grof, fysiek, brutaal en snel. n00b walst met overdonderende kracht over het publiek heen. Het talent van Isabel Kafando (23) en Laura Bakker (26) is groot. Met n00b speelt n00b maken ze een opvallend debuut, maar duidelijk is ook dat het duo in de toekomst nog tot veel meer in staat moet zijn.

Ruim anderhalf jaar geleden wonnen ze zowel de publieksprijs als de juryprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival. De jury merkte toen op dat de thematiek van jongeren, seks en onzekerheid mag worden verbreed. Daar heeft het duo zich niet heel erg veel van aangetrokken. Hilarisch zijn de schreeuwstudenten van het corps, Jan-Pieter en Joris, die tegen elkaar opbieden over hun spannende seksleven. Dat de twee vrouwen als mannen deze grappen maken geeft extra lading. Dat later een van de twee mannen nooit seks gehad bleek te hebben, is komisch. Origineel is het lied met de doedelzak waar een totaal ander geluid uit komt. Ook de minigedichtjes van Kafando uit de bundel Vruchtwater zonder zorgen zijn zeer authentiek. Er is geen feestje zonder Nico is een scène die volstrekt absurd is. Mag ik een AA wordt een tirade die het midden houdt tussen spoken word en rap waarin Kafando helemaal los gaat.

Niets is deze meiden te dol. Schaamteloosheid is hun Grote Troef. Dat begint gelijk al als Bakker op het podium verschijnt en haar billen uit elkaar trekt. Tegen het einde klapt de hele zaal mee met het liedje Mijn kutje stinkt. De seksgrappen zijn zeer origineel maar naarmate de voorstelling vordert ontstaat de indruk dat ze vooral gemaakt worden om lekker te kunnen shockeren. Dat is jammer want het duo barst van de ideeën en beiden kunnen goed acteren en zingen. Regisseur Peter van de Witte laat daarmee toch wat mogelijkheden onbenut. Meer variatie had de voorstelling goed gedaan. Het duo dendert maar door in de turbostand. Een rustpunt is er nauwelijks.

Maar toch zit het programma ook slim in elkaar met steeds terugkerende personages als collega’s Natas en Holly die opvallen bij een trouwspeech die opeens over ongewenste intimiteiten op kantoor gaat. De gekte is bij dit onalledaagse duo nooit ver weg. Dat is erg leuk. Meer balans kan een volgende voorstelling veel sterker maken, maar n00b speelt n00b is wel een erg gaaf debuut dat eigenlijk een halve ster meer verdient dan drie.