Fysiek spel van Justus van Dillen en Matthijs IJgosse in Bedrog van Pinter; foto: Bart Grietens
3

Bedrog -Theatergroep Suburbia

Regisseur Olivier Diepenhorst geeft Pinter nieuwe dimensie

Gezien op: 

4 april in Corrosia, Almere

Te zien t/m: 

23 mei

Meestal worden toneelstukken van Harold Pinter ingetogen gespeeld met veel ruimte voor stiltes. In Bedrog, zijn bekendste stuk, zijn de acteurs altijd veertigers of vijftigers. Regisseur Olivier Diepenhorst doet het bij Suburbia anders.

De acteurs zijn net als de regisseur dertigers en hebben het goed, maar ook bij hen kan het huwelijk stuk lopen, aldus Diepenhorst in een interview, die in het spelen van Bedrog een bezwering ziet van zijn eigen angst. Emma heeft een affaire met Jerry, de beste vriend van haar man Robert die zelf ook vreemd gaat. Pinters verhaal begint in het nu en eindigt in het verleden. Daardoor weten wij als toeschouwers gedurende de hele voorstelling meer dan de personages waar we naar kijken. Dit zorgt voor een nogal wrange beleving van de gesprekken die Emma, Jerry en Robert met elkaar voeren.

Jessie Wilms, Justus van Dillen en Matthijs IJgosse zijn aantrekkelijke acteurs om naar te kijken. Ze kregen van hun regisseur een nogal artificiële, maar ook zeer fysieke speelstijl mee waar de acteurs goed raad mee weten. In het uitbundige spel is geen ruimte voor stiltes, maar wel voor veel mimiek en er wordt harstochtelijk gevochten en gevreeën. De dialogen worden nadrukkelijk onnatuurlijk, soms met lichte stemverheffing uitgesproken wat een vervreemdend effect heeft. Dit past goed bij Pinters mysterieuze teksten. Het zorgt ook voor afstand tussen de personages en de kijker, maar ook dat is onlosmakelijk verbonden aan het oeuvre van de Britse toneelschrijver. Zo respecteert regisseur Diepenhorst het particuliere karakter van Pinter en voegt daar zijn eigen nieuwe dimensie aan toe.

Te zien t/m 25 mei 

Meer weten

Genre: