4

Rake grappen en een helder verhaal

Na het winnen van de jury- en publieksprijs van het Leids Cabaret Festival werd vol verwachting uitgekeken naar de eerste avondvullende show van Thijs van de Meeberg. Deze verwachtingen maakt hij deels waar, vooral in het eerste deel van de voorstelling.

Het begin is ijzersterk: een hoge grapdichtheid, een herkenbaar dilemma en een vlot lopend verhaal dat boeit. Als op het station een onbekende jongen Van de Meeberg om geld vraagt, raakt hij in tweestrijd met zichzelf: helpen of niet? Deze beginsituatie brengt hem terug naar verschillende gebeurtenissen in zijn verleden, zoals de scouting, waarvan hij de belofte nog steeds uit zijn hoofd kent en waar hij de tijd van zijn leven had. Ook de vier jaar hockey in zijn jeugd komen voorbij; hier leerde hij uiteindelijk van coach John dat hij helemaal niet op hockey hoefde als hij het niet leuk vond. Een openbaring die vaker in het stuk terugkomt, net als de vragen die hij leerde van John: ‘Wat denk je nu?’, ‘Waarom?’ en ‘Wat ga je ermee doen?’. Het einde van de voorstelling maakt de cirkel mooi rond.

Van de Meeberg brengt het verhaal op de juiste momenten weer terug naar een van de hoofdlijnen. Hij was ooit in de isoleerkamer van een zorginstelling voor mensen met het Downsyndroom. De isoleercel zorgt voor reflectie en een blik op zijn verleden, wat goed past in het geheel, maar het verdere verhaal rondom het activiteitencentrum had korter en inhoudelijker gekund. De verhaallijn is grappig, maar loopt te lang door en heeft geregeld te makkelijke humor.

De cabaretier krijgt het publiek zeer regelmatig aan het lachen, bijvoorbeeld met een erg treffende scène waarin hij solliciteert naar een functie bij de Smullers. Ook het draadje over het Spierfonds is op veel momenten grappig. De vraag is of Van de Meeberg de bedoeling had een moraal in zijn voorstelling te stoppen. Het heeft er soms de schijn van dat hij het publiek met een boodschap wil laten weggaan, maar de licht aanwezige levensles ‘Niet alles moet, alleen als je het leuk vindt’ is daarvoor te vrijblijvend. Van de Meeberg is echter zeker een talent met veel rake grappen en een duidelijk, rond verhaal.

Er mag gedanst worden – Thijs van de Meeberg, gezien op 25 november in Stadsschouwburg Leiden. Tournee t/m 29 april.