4

Prachtige regievondsten in Metaman van Orkater/Goldmund

Waarom zou je geen appels met peren kunnen vergelijken? Thijs Maas houdt daar een grappige en ook steekhoudende verhandeling over die bijzonder fraai geïllustreerd wordt door acht acteurs die hun houten kistje telkens van een appel in een peer laten veranderen.

Het is slechts een van de vele prachtige en vaak subtiele regievondsten in Metaman, een sprankelende voorstelling van Maas met zijn compaan Wilko Sterke. Ze noemen zich Goldmund naar hun eerste succesvoorstelling samen van een jaar of twee geleden waarin –heel bijzonder- ook prachtig gedanst werd. Ook nu gaan Sterke en Maas een onalledaagse samenwerking aan met acht stagiaires van de toneelschool. Zij vormen niet alleen een prachtig koor maar helpen ook de diverse filosofisch getinte teksten zo over het voetlicht te brengen dat ze makkelijker je aandacht vasthouden.

Die teksten zijn evenwel het minst sterke deel van Metaman waarin de makers zeggen op zoek te gaan naar een nieuw soort God. Ze hebben daartoe met houten kistjes een sokkel gemaakt. De voorstelling beoogt een zoektocht te zijn naar wie er op de sokkel moet komen. Daarin slagen de twee niet overtuigend. Na verloop van tijd worden de soms best prikkelende teksten wat vrijblijvend omdat ze nergens naar toe leiden. De Metaman als uitkomst van de zoektocht kunnen we niet heel erg serieus nemen.

De acht jonge acteurs zijn een lust voor oog en oor. Het zijn allemaal authentieke en fijne theaterpersoonlijkheden om naar te kijken. Ze tillen de voorstelling enorm op waarbij hun houten kistjes telkens opnieuw andere functies hebben. Prachtig is ook het decor van loshangende reepjes gordijn met daarop de vage contouren van een bos.

Dat Maas en Sterke veel muzikaal theatertalent hebben is overduidelijk, zo bleek ook uit hun debuut. De vorm van Metaman is geweldig en zeer dynamisch, wat ook een groot compliment is aan regisseur Titus Tiel Groenestege. Een sterkere inhoud had de voorstelling nog meer vleugels gegeven, maar er blijft heel veel te genieten in deze verrassende en vooral uiterst levendige productie. Maas en Sterke zijn jonge theatermakers, ze hebben vast nog veel moois voor ons in petto.

Orkater/Goldmund, Metaman, gezien op 2 oktober in de Toneelschuur in Haarlem. Tournee t/m 26 oktober.