Een klein leven
4

Een klein leven - Internationaal Theater Amsterdam

Prachtige regie en groots spel maken Een klein leven zeer intens

23 september in de Stadsschouwburg Amsterdam

29 september en in april 2019

Het is onmogelijk om het droog te houden bij deze überdramatische voorstelling. Ik moest wel heel veel ellende verstouwen, maar heb wel bijna vier uur lang op het puntje van mijn stoel gezeten. Dat is een enorme verdienste van boekbewerker Koen Tachelet, regisseur Ivo van Hove en de spelersgroep.

Hanya Yanagihara schreef met A little life een wereldwijde bestseller. Het verhaalt over vier jonge mannen die in New York samen een appartement bewonen. De vier vormen samen een ideaal stel mensen. Ze gedragen zich voorbeeldig, zijn succesvol en tonen zich buitengewoon met elkaar begaan. Alleen Jude valt enigszins uit de toon, waarschijnlijk omdat hij wat minder warmte uitstraalt dan de anderen, maar dat besef komt eigenlijk pas als duidelijk is geworden dat hij een probleem heeft. Als kind is Jude veelvuldig seksueel misbruikt en zwaar mishandeld. Uit respect vragen zijn vrienden aanvankelijk niet door als zij meer willen weten over Judes verleden of waarom hij soms toch zo moeilijk loopt. Als dat onhoudbaar blijkt, stapelen de gruwelijkheden uit Judes verleden zich op.

De innige verhouding van de vier vrienden wekt ook wat verbazing. Zoveel goedheid en wellevendheid zien we nauwelijks op het toneel. De oprechtheid van de vriendengroep is welhaast hoofs. Een klein leven is daarmee ook een verhaal over onbaatzuchtigheid.Van Hove regisseerde prachtig en vooral heel erg helder. Vloeiend schakelt de vertelling tussen heden en verleden. Er is geen dwingend concept, geen overdonderend toneelbeeld en techniek is ondergeschikt. Alle nadruk ligt op het spel en dat is groots. Het Blindman strijkkwartet is prachtig, onder meer met spannende pizzicato’s als Jude Mahlers uiterst toepasselijke Ich bin der Welt abhanden gekommen zingt.

Er zijn veel ijzingwekkende passages in Een klein leven. Het meest imponerend vond ik echter de vrijscène nadat Willem uiteindelijk zijn liefde voor Jude heeft verklaard die dat tamelijk emotieloos lijkt te beantwoorden. In een indringende stilte zien we de twee onder een laken op de bank in de wetenschap dat dit voor Jude een ware verschrikking moet zijn. Kippevel. De helse treurnis van Jude, schitterend vertolkt door Ramsey Nasr, wordt nooit sentimenteel. Een klein leven is een zeer intense theaterervaring.

Te zien t/m 29 september en 18-28 april, vooralsnog alleen in Amsterdam.