4

Prachtige levenscyclusvertelling van Bog

Midden in het bos staan vier jonge performers op een soort graf van grindtegels. Ze spreken In zinnen van één of slechts enkele woorden. Met ongekend gemak voeren de vier ons door een heel mensenleven. We zijn getuige van een geboorte. Leren eten. Fietsen. Naar school gaan. Met vriendjes spelen. Steeds blijven de zinnetjes kort en poëtisch waarbij de vier roerloos op hun plaats blijven staan.

Drie Vlamingen en een Nederlander zijn samen BOG. Tijdens Festival Cement 2012 won Lisa Verbelen de Dioraphte Stimuleringsprijs, een aanmoedigingsprijs voor jonge makers, voor haar concept van de eerste voorstelling, Bog. Samen met Benjamin Moen, Sanne Vanderbruggen en Judith de Joode is dit uitgewerkt tot een succesvolle voorstelling en inmiddels maakte het collectief ook al een tweede, Men. De eerste voorstelling toen nog onder de naam BOG wat nu de gezelschapsnaam is geworden, is nu opnieuw te zien op Oerol met een heuse titel Een poging het leven te herstructureren. Erik Whien deed de eindregie.

De ritmiek van de taal is krachtig genoeg en blijft boeiend. Als een liedje van Supertramp over jeugdherinneringen klinkt, rennen de vier weg en komen terug met tassen en koffers. De inhoud wordt wild uitgestort over de vloer. De verkleedpartijen die daarna volgen zijn niet altijd erg functioneel maar voorkomen wel dat de voorstelling statisch wordt.

De vier keren terug op hun plaats op de grindtegels en vertellen verder. Wederom in korte zinnetjes. We zijn nu in de puberteit beland. Hebben onze eerste seksuele ervaringen. Rukken. Schaamte. Verbazing. Schaamte. En dan rukken, rukken. De tekst is humoristisch, beeldrijk en blijft sterk. Als we ouder zijn geworden, worden tientallen kankersoorten genoemd, gevolgd door een eindeloze reeks organen waar je geen kanker aankunt krijgen. Merkwaardig komisch. De speelhonger van de vier en de poëzie van het leven is zo omvangrijk dat Een poging het leven te herstructureren moeiteloos vijf kwartier overeind blijft.

Bog- Een poging het leven te herstructureren. Gezien op Oerol op 12 juni. www.bogcollectie.com

Bog-