Spijkers zingt prachtig en de fraaie teksten zijn altijd verstaanbaar wat het concert veek meerwaarde geeft. Foto: Jaap Reedijk
4

Hotel Spijkers - Joost Spijkers

Poëtische muziek die als vanzelf theater wordt

29 september in Griffioen, Amsterdam

11 december 2023

Als The Ahston Brothers niet in de theaters staan, speelt Joost Spijkers zijn eigen programma’s met muziek die doordrenkt is van Balkan-temperament. Hotel Spijkers is zijn derde eigen programma waarin hij wederom de show steelt met uiterst origineel werk begeleid door topmusici in een fraaie theatrale setting.

Met Spijkers II won hij in 2018 de Poelifinario in de categorie kleinkunst. De jury schreef: ‘Een veelvoud aan muziekstijlen en talen trekt voorbij, waarbij de Slavische invloeden niet te missen zijn.’ In zijn nieuwste programma is dat niet anders.

Spijkers komt op als de vier muzikanten al ingezet hebben. Hij arriveert in een hotel dat vanaf dat moment vooral tot leven komt in fraaie, soms wat vervreemdende maar altijd zeer aansprekende video’s op het achterdoek en uiteraard in de vele meestal door Spijkers zelf gecomponeerde liederen. Die gaan vooral over nachtelijke romantiek, drank en vrouwen. Net als in eerdere programma’s zijn de teksten vooral afkomstig van Peer Wittenbols. Dat is dus is flink genieten in prachtnummers als Welkom Thuis dat bekroond is met de Annie MG Schmidt prijs, Geen spijt en Nergens meer neuken. Ook Het Zuiden dat Spijkers zelf schreef is een fijne tekst. Enkele bewerkingen van werk van Brel en Aznavour passen naadloos in het geheel.

De nummers zijn aaneengeregen tot een concert van een uur en drie kwartier. Dat is aan de lange kant. Iets korter was misschien beter geweest voor de spanningsboog. Soms mis ik wat verbindende teksten of een rustpunt. Maar dat zijn slechts kleine kanttekeningen bij een theaterconcert op een zeer hoog niveau. Met Stanislav Mitrović op sax en klarinet, Arno Bakker op trombone en sousafoon, Andreas Suntrop op gitaar en Arend Niks op drums heeft Spijkers eminente begeleiders die hem ook theatraal mooi terzijdestaan in een vloeiende , zeer fijzinnige regie van Titus Tiel Groenestege. Joost Spijkers die soms ook accordeon speelt is uiteraard het middelpunt. Met groot gemak zingt hij in verschillende talen, dirigeert hij het publiek en laat zelfs mensen vertellen waar ze het laatst geneukt hebben.

De flamboyante Spijkers is een sterk performer die even makkelijk van kleding wisselt als van muziekstijl en doet dat soms zelfs tegelijkertijd. Hij zingt zeer uitgebalanceerd en de fraaie teksten zijn altijd verstaanbaar wat het concert een enorme meerwaarde geeft. Goed luisteren loont zeer de moeite want in de prachtige poëtische zinnen ligt veel fijne humor verborgen. Hotel Spijkers is een veelzijdige voorstelling waarin de fraaie muziek op vanzelfsprekende wijze theater wordt dankzij dit stel rasartiesten. Chapeau!