Het debuut van De Spelersfederatie is ondanks de minpuntjes veelbelovend. Foto: Barbara Raatgever
3

Moord met een grote M - De Spelersfederatie

Platte lol met aanstekelijke energie

1 april in Zaantheater, Zaandam

27 mei 2022

Onderbroekenlol regeert in het eerste uur. Na de pauze is de voorstelling totaal anders van toon. De Spelersfederatie is een nieuw ensemble dat met leden van de Theatertroep en andere jonge acteurs toneel voor de grote zaal wil maken. Hun debuut Moord met een M is geschreven door Don Duyns en geregisseerd door Pieter Kramer.

Deze combinatie roept de nodige verwachtingen op. Die komen niet helemaal uit, maar de voorstelling is wel amusant. Het verhaal gaat over de moord op Julius Caesar die in het tweede deel wordt veroordeeld, waarna de scènes zich verplaatsen naar het dodenrijk. Schrijver Duyns heeft zijn Caesar opzichtig gemodelleerd naar Mark Rutte met enkele flink uitgekauwde grappen, maar de parallellen zijn soms frappant en humoristisch. De referenties naar de politiek van nu zijn talrijk wat zich ook uit in senatoren met namen als Kaagius, Wopkius en Broekers-Knolius.

Dick van den Toorn is Caesar en maakt daar een vaak koddig nummer van. Rosa Asbreuk en Kyrian Esser zijn moeder en zoon waarbij Esser imponeert met mooi fysiek spel. Patrick Duijtshoff speelt weer eens onbekommerd vet wat erg leuk is, maar hij tapt toch wel vaak uit hetzelfde vaatje.

Wat de voorstelling ondanks de platte lol met dwaze kostuums, voorzien van flinke neppiemels en grote hangborsten aantrekkelijk maakt, is de frisse, aanstekelijke energie en de speelvreugde, een vaste waarde bij de spelers van de Theatertroep. Duyns lijkt in zijn tekst een statement te willen maken met zijn vermenging van de Romeinse tijd en de hedendaagse neoliberale politiek, maar dat komt niet goed uit de verf.

Het debuut van De Spelersfederatie is ondanks de minpuntjes veelbelovend. Het gezelschap brengt komende tijd twee voorstellingen waarin klassiek repertoire een rol speelt. Zo staan nog een volwassen versie van het sprookje de Kleren van de Keizer van Andersen, gecombineerd met Molière in Comédia Dell’arte stijl en een remix van Shakespeare-teksten op het programma. Om vrolijk naar uit te kijken.