De voorstelling zit vol met prachtige, verrassende kartonnen pop-ups en schilderingen; foto: Bas de Brouwer
4

Sisi Boy – Steef de Jong

Persoonlijke, actuele historie

1 februari in de Toneelschuur in Haarlem

2 mei 2020

Toen Steef de Jong klein was, trok hij een keer zijn moeders trouwjurk aan, liep naar buiten, en riep: “Ik ben Sisi!” De fascinatie voor keizerin Elisabeth van Oostenrijk, oftewel Sisi, zat er al vroeg in, net als zijn, in de ogen van anderen, ‘anders-zijn’. In Sisi Boy vermengt hij op een mooie manier haar leven met dat van hemzelf.

In de zomer van 2018 stond De Jong met een korte versie van deze voorstelling op festival de Parade. Lovende recensies volgden en een tour kon niet uitblijven. De voorstelling zit zoals altijd bij De Jong vol met prachtige, verrassende kartonnen pop-ups en schilderingen. Het grootste ‘wow’-moment volgt na zijn sprong in een schilderij, wat een prachtige bloementuin oplevert. Ook de samenzang Roze rode romantiek met zijn op een doek geschilderde vriend, ‘de keizer’, is knap gedaan: meerstemmig en met bewegende elementen. Bovendien maakt De Jong in deze voorstelling slim gebruik van bewegend beeld, zoals de busroute naar Zandvoort aan Zee, geprojecteerd op de achterkant van een van de schilderijen.

Allemaal rozengeur en maneschijn, tot ‘Sisi’ ingrijpt. Ze vindt dat hij haar verhaal veel te rooskleurig brengt en begint zelf haar verhaal te vertellen. We krijgen een interessant, droogkomisch inkijkje in haar leven.  Zijn typetjes, zoals docente Joke die hem klassikaal een ‘zij’ noemt, zijn raak, en onderwerpen als gender en het uitbreken uit een keurslijf zijn actueel en persoonlijk. De voorstelling had op dit vlak iets scherper en meer schurend mogen zijn, maar ook nu weer excelleert De Jong in muzikaliteit, creativiteit en innemendheid.